Meld je aan voor een vrijblijvend adviesgesprek!

Overweeg je om je administratie uit te besteden? Vraag dan nu een vrijblijvend adviesgesprek aan. Wij kijken dan direct mee naar de mogelijke besparingsopties!

Page content

Digitale facturen en bonnetjes; stop met die bonnetjes!

digitale facturen

Digitale facturen in de vorm van een pdf worden steeds gebruikelijker. Daarnaast krijg je als ondernemer nog steeds veel papieren bonnetjes, je weet wel, van die kleine losse bonnetjes voor een kopje koffie, kantoorartikelen, een lunch onderweg, enz.

Die bonnetjes raken gemakkelijk kwijt. Dat overkomt in ieder geval de ondernemers die bij ons klant zijn. En dat kost geld want dan kun je de omzetbelasting niet terug vragen en vaak kun je ook de kosten niet aftrekken.Lees meer

Plaats van levering voor btw over B2C diensten EU

De plaats van levering van elektronische B2C diensten in EU is sinds 2015 buitengewoon belangrijk voor de btw heffing. Kern van de nieuwe wetgeving is dat de btw heffing plaats vindt in het land van gebruik. De plaats van levering is daarvoor een belangrijk gegeven.

Tot en met 31 december 2014 werd de btw over digitale diensten geheven in het land waar de leverancier was gevestigd.Lees meer

Dividend uitkeren aan de dga; 5 valkuilen

dividend

Dividend uitkeren of loon uitbetalen: als dga kun je hoofdzakelijk op deze twee manieren geld uit je bv halen. Waar ligt het juiste evenwicht? Dividend uitkeren is vaak fiscaal aantrekkelijker dan loon uitbetalen maar je moet aan veel voorwaarden voldoen.

Over loon moet je tot 52% inkomstenbelasting betalen terwijl je over dividend 40% belasting moet betalen.Lees meer

BTW over digitale diensten aan particulieren

Btw over digitale diensten

Btw over digitale diensten in EU is een ingewikkeld onderwerp. De wetgeving voor btw over digitale diensten aan particulieren (en niet-btw plichtige organisaties) is met ingang van 1 januari 2015 aangepast. Deze regels zorgen voor aanvullende eisen die de bedrijfsvoering van kleine online ondernemers compleet op zijn kop zet.

Lees meer

Uitstel van belastingaangifte; ken je de nadelen?

uitstel van belastingaangifte

Uitstel van belastingaangifte aanvragen doe je wanneer het niet lukt om op tijd je belastingaangifte in te dienen.

Je kunt zelf bij de Belastingdienst uitstel aanvragen, je krijgt dan zonder opgaaf van redenen 5 maanden uitstel. Wanneer je uitstel van belastingaangifte laat regelen door ons als geregistreerde fiscale dienstverlener, krijg je langer uitstel. Lees meer

Zakelijk of prive? Goederen met gemengd gebruik

zakelijk of prive

Zakelijk of prive, veel ZZP-ers en startende ondernemers moeten vaak die keus maken. Zij wonen en werken in één pand: zij hebben hun bedrijf of praktijk aan huis. Denk aan de fysiotherapeut met een praktijkruimte aan huis of de logopediste die klanten ontvangt op een zolderkamer van haar woning.

Hetzelfde geldt voor hun auto, computer of telefoon. Al die goederen worden zowel zakelijk als privé gebruikt.Lees meer

Werkruimte in je huurwoning aantrekkelijke aftrekpost

werkruimte in je huurwoning

Let op: Met ingang van 1-1-2017 zijn de kosten van een niet-zelfstandige werkruimte niet meer aftrekbaar, zie artikel 3.16 lid 13 wet IB.

Maak je gebruik van werkruimte in je huurwoning en ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting (eenmanszaak of Vof)? Dat kan onder bepaalde voorwaarden een zeer aantrekkelijke aftrekpost opleveren.

Bij kosten van de werkruimte in je huurwoning kun je denken aan:Lees meer