BTW bij dropshipping; welke fiscale regels gelden voor je webwinkel?

De regels voor BTW bij dropshipping zijn met ingang van 1-7-2021 ingrijpend veranderd. Deze regels zijn erg ingewikkeld. Het land van vestiging van leverancier en klant en de plaats van levering zijn bepalend. (Dit artikel is op 6-9-2021 aangepast aan de nieuwe btw regels per 1-7-2021)

Steeds meer webwinkels maken gebruik van dropshipping. Tot 1-7-2021 behoefden die webshops in de EU vaak geen BTW over hun verkopen af te dragen. Dat was een aanzienlijk financieel voordeel. De nieuwe regels zijn bedoeld om daar een eind aan te maken.

Veel webwinkels zullen bovendien te maken krijgt met buitenlandse BTW. Je hebt dan de plicht om in die landen te registreren voor de BTW en daar aangifte te doen of gebruik te maken van OSS.

 OSS staat voor “One Stop Shop”. Jouw webshop kan bij de Nederlandse Belastingdienst via een aparte OSS-aangifte alle in andere EU-lidstaten verschuldigde BTW aangeven en afdragen. De Nederlandse Belastingdienst zorgt ervoor dat de aangifte gegevens en de bedragen in de betreffende EU-landen komen.

Hoe werkt dropshipping?

Dropshipping is een logistieke oplossing voor webwinkels. Via je webshop verkoop je producten aan particulieren. In plaats van zelf een pakketje naar je klant te sturen, laat je dat doen. 

Iedere bestelling stuur je direct door naar jouw leverancier. Die verstuurt het pakketje rechtstreeks naar jouw klant. Dus geen voorraad en het hele logistieke proces blijft buiten de deur. 

Plaats van levering

Voor de BTW bij dropshipping is de “plaats van levering” een belangrijk begrip. Doordat de producten niet meer worden afgeleverd bij jouw webwinkel, verandert de plaats van levering en daardoor verandert de heffing van de BTW bij dropshipping.

 Wij krijgen veel vragen van webwinkels over de BTW regels. Wij zorgen ervoor dat we dit goed regelen voor onze klanten. Wil jij daar ook meer over weten? Mail ons of bel ons!

BTW bij dropshipping afhankelijk van land leverancier/afnemer

Bij dropshipping stuurt jouw leverancier A zijn producten rechtstreeks naar je particuliere afnemers C. Jij bent als verkoper B uit Nederland juridisch eigenaar van de producten. Jij hebt dan te maken met 2 transacties voor de BTW:

  • De transactie A-B waarbij jij eigenaar wordt van de producten.
  • De transactie B-C waarbij je de producten verkoopt aan particulier C.

De BTW heffing is afhankelijk van de combinatie land leverancier en land afnemer. Hieronder beschrijven we de mogelijkheden.

Leverancier is gevestigd in Nederland

Als je leverancier en je klant in Nederland zijn gevestigd, is de situatie eenvoudig. Je hebt met de Nederlandse BTW te maken. Alleen voor de verkoop naar andere EU-landen heb je te maken met buitenlandse BTW indien je boven de drempel uitkomt. Er zijn 2 varianten mogelijk, deze beschrijven we hieronder bij een leverancier in Spanje.

Spaanse leverancier en Duitse particuliere afnemer

Je hebt te maken 2 situaties:

Situatie 1. Jouw webshop heeft in Spanje de beschikking over de goederen verkregen en verstuurt deze.

De Spaanse leverancier stuurt een factuur met Spaanse BTW. Deze BTW is niet verlegd. Deze BTW kan teruggevraagd worden in Spanje als jouw webshop een BTW registratie in Spanje heeft. Zo niet, dan kan je deze BTW terugvragen via de NL Belastingdienst met een verzoek om teruggaaf buitenlandse BTW.

Jouw webshop verstuurt de goederen naar de Duitse particulier met Duitse BTW. De BTW kan aangegeven en afgedragen worden bij de NL Belastingdienst met de OSS-aangifte.

Opmerking: Als je direct of indirect betrokken bent bij de verzending, betekent dat voor de BTW dat jij de goederen verstuurt. Het laat onverlet dat je alle uitvoerende activiteiten kan laten regelen door jouw Spaanse leverancier.

Situatie 2. Jouw webshop koopt van de Spaanse leverancier en de Spaanse leverancier zorgt voor aflevering van de goederen bij de Duitse particulier. Jij bent op geen enkele wijze betrokken bij het vervoer. Jouw webshop verwerft dan de goederen in Duitsland.

Dit is een intracommunautaire verwerving in Duitsland die jij in Duitsland moet aangeven. Je zal hiervoor een Duits BTW nummer moeten aanvragen. De Spaanse leverancier geeft de levering aan in zijn ICP aangifte.

Jouw webshop verkoop de goederen aan de Duitse particulier met Duitse BTW. Die BTW moet aangegeven worden in jouw Duitse aangifte. Gebruik van OSS is niet mogelijk, want het is een locale Duitse levering.

In situatie 2 moet je een BTW registratie hebben in elk land in de EU waar je verkoopt. Dit is duur en bijna altijd ongewenst.

Bij verkoop in een niet-EU-land (export) geldt in situatie 1 het nul-tarief voor jouw verkopen vanuit Spanje. In situatie 2 heb je in het geheel niet te maken met BTW in de EU. Je hebt wel te maken met regels voor invoer en verkoop in dat niet-EU-land.

Chinese leverancier en Duitse particuliere afnemer

Je nu te maken met een leverancier uit een niet-EU-land. 3 situaties:

Situatie 1. Jouw webshop is verantwoordelijk voor de invoer. Je voert in en betaalt BTW over invoer in het land van de afnemer, hier Duitsland. Over de verkoop moet je Duitse BTW rekenen. Die BTW moet je aangeven in Duitsland. Dat kan via een btw registratie in Duitsland. Je kunt ook gebruik maken van I-OSS aangifte.

I-OSS staat voor invoer-OSS. Dit is vergelijkbaar met de eerder genoemde OSS. Je maakt gebruik van I-OSS aangifte als jouw leverancier gevestigd is in een niet-EU-land. De I-OSS aangifte kan ingediend worden bij de NL Belastingdienst. Voor I-OSS geldt een maandaangifte!

 Dat jij invoert betekent in btw termen dat je direct of indirect betrokken bent bij de verzending. In feite laat je alle uitvoerende activiteiten regelen door de leverancier en stel je uitsluitend jouw I-OSS nummer ter beschikking. Die leverancier zet in China elk pakket op naam van de individuele afnemer en stuurt dat pakket rechtstreeks naar de afnemer.

 Situatie 2. De pakketten worden in China individueel op naam van de afnemer gezet. De afnemer, jouw Duitse particuliere klant, is verantwoordelijk voor de invoer. In feite zoals gebruikelijk voor 1-7-2021. Het verschil is dat voor 1-7-2021 een vrijstelling voor BTW van toepassing was voor producten tot douanewaarde van €22. Deze vrijstelling is vervallen.

Het is echter nog steeds mogelijk om de klant verantwoordelijk te maken voor de invoer. Hij zal dan bij aflevering van de expediteur een factuur krijgen voor betaalde BTW bij invoer verhoogd met administratiekosten. Als webshop moet je dit bij verkoop vermelden en het is maar de vraag of dat commercieel werkbaar is.

Als webshop draag je in deze situatie nog steeds geen BTW af over de verkopen.

Situatie 3. Dit is een variant op situatie 2. Diverse Chinese leveranciers bieden aan om in situatie 2 de BTW bij invoer en administratiekosten van de expediteur voor hun rekening te nemen. De Expediteur kan zijn factuur dus naar de Chinese leverancier sturen. Veel gemakkelijker voor de expediteur en commercieel aantrekkelijk omdat de afnemer niet wordt geconfronteerd met extra kosten en gedoe.

Wat zijn nu de BTW-verplichtingen van de webshop over de verkoop? Deze situatie is onduidelijk. Je kunt niet zonder meer stellen dat de afnemer de invoer verzorgd. Het meest waarschijnlijk is dat de webshop eigenaar van de goederen wordt in het land van de afnemer. Jouw webshop krijgt dan te maken met locale BTW in land van de afnemer. Dit betekent registratie voor de BTW in elk EU-land van verkoop.

Bij verkoop in een niet-EU-land heb je niets te maken met de Nederlandse BTW (maar wel met de regels in dat niet-EU-land).

Verzorgen BTW bij dropshipping duur

Zoals je ziet kan dropshipping ertoe leiden dat je in meer landen moet registreren  en aangifte moet doen voor de BTW. Als je dat zelf wil doen, kost je dat veel tijd en als je het laat doen, kost je dat relatief veel geld.

Het zal duidelijk zijn dat veel webwinkels zich niet laten registreren in het buitenland. En als dat een niet-EU-land is en als jij daar op bescheiden schaal producten verkoopt via je webwinkel, denk ik niet dat het topprioriteit is van de buitenlandse belastingdienst om je een naheffingsaanslag op te leggen. Maar het zijn wel de regels!

Voor registratie in EU-landen ligt dat anders. Als de NL Belastingdienst bij controle constateert dat je BTW moet betalen in een ander EU-land, zullen zij dat doorgeven aan de belastingdienst van dat EU-land.

Nederlandse BTW bij dropshipping?

Er zijn ook webwinkels die op hun verkoopfacturen voor buitenlandse klanten standaard de Nederlandse BTW vermelden. Die BTW dragen ze dan af in Nederland. Maar dat is natuurlijk onjuist.

Als de buitenlandse BTW van toepassing is, kun je dat niet afkopen door in Nederland BTW te betalen. De verplichting om in dat buitenland BTW te betalen blijft. Bovendien, door de introductie van OSS en I-OSS is het correct verwerken van de BTW bij dropshipping veel eenvoudiger geworden.

Doe er je voordeel mee!

Je ziet dat je te maken hebt met veel regels. Wij kennen die regels en passen die al jaren toe voor onze klanten.

Wil je zeker weten dat alles goed zit, kijk dan eens of Boekhoudbedrijf voor MKB inzetten een goed idee is voor je. Wij zorgen dat alles in orde is en we besparen je veel tijd.

Meer handige informatie? Kijk wat onze website je te bieden heeft.

Vraag of opmerking? Wij horen graag van je, bel ons of laat je gegevens achter. Wij maken dan snel een afspraak.