arrow_drop_up arrow_drop_down
4 augustus 2014 

btw over webshop verkoop buitenland; voorkom boetes!

Voor btw over webshop verkoop buitenland gelden veel regels. Vroeger deden alleen grote bedrijven zaken met het buitenland. Maar tegenwoordig zijn er talloze kleine bedrijven die middels een webshop wereldwijd goederen verkopen. Verkoop jij via je webshop ook goederen in het buitenland? Dan is het dus nodig deze btw-regels te kennen.

De btw-regels zijn ingewikkeld en worden zeer formeel toegepast. Dat is best lastig, want als klein bedrijf heb je geen fiscaal expert in dienst. Maar geen zorg, bij ons ben je aan het juiste adres voor het uitbesteden van je administratie en belastingen. Je krijgt hoge kwaliteit en en snel antwoord op je vragen.

Via ons blog voorzien we aanvullend onze klanten van handige informatie, waar ook jij nu van meeprofiteert. Doe er je voordeel mee! Wil je meer voordeel? Mail ons ons of bel ons voor een vrijblijvend gesprek.

Indeling

De regels voor btw over webshop verkoop buitenland splitsen we in 3 groepen:

  • verkoop aan consumenten in de EU,
  • verkopen aan ondernemers in de EU
  • verkopen buiten de EU.

We raden je aan om hetzelfde onderscheid te maken in je administratie. Administratie uitbesteden is meestal verstandig als je met btw over webshop verkoop buitenland te maken krijgt. De wetgeving over de btw is in het algemeen erg streng en de boetes zijn hoog!

Dit artikel gaat over verkoop van goederen. Als je digitale diensten verkoopt in het buitenland gelden andere regels voor de btw.

Btw over webshop verkoop buitenland: consumenten in de EU

Consumenten  (en ondernemers en organisaties die geen btw aangifte doen) uit de EU betalen het Nederlandse btw tarief. Dit geldt zolang jouw verkoop onder  een bepaalde omvang blijft (drempelbedrag).

Er zijn per EU land drempelbedragen vastgesteld. Op moment van schrijven zijn die drempelbedragen ongeveer €100.000 voor de grotere economieën en €35.000 voor de rest.

Lever je meer dan het drempelbedrag aan consumenten van een bepaald EU-land? Dan moet je voor het resterende deel van het jaar en het daarop volgende jaar het btw tarief  van dat land hanteren. Jouw bedrijf dient zich dan in dat land te registreren om daar BTW aangifte te kunnen doen.

Als je verschillende tarieven lastig vindt, is het ook mogelijk om altijd het buitenlandse btw-tarief te hanteren. Je moet dat eerst aanvragen bij de belastingdienst in NL.

Btw over webshop verkoop buitenland: ondernemers in de EU

Lever je aan ondernemers in een ander EU-land dan brengt je 0% btw in rekening (intracommunautaire levering ICL). Er gelden strenge voorwaarden!

Je kunt alleen goederen met 0% btw aan landen binnen de EU leveren wanneer zowel jijzelf als de ontvanger van de goederen een btw-identificatienummer hebben. Je moet dus allebei btw-plichtig zijn. Beide btw-nummers moeten op de factuur worden vermeld.

Ga na voordat je goederen aan iemand binnen de EU levert of het btw-nummer klopt. De Belastingdienst kan je daarbij helpen. De afnemer berekent de btw en betaalt deze in eigen land.

Ook moet je in je administratie kunnen bewijzen dat de goederen daadwerkelijk zijn verstuurd naar buitenland. Alleen een factuur en betaalbewijs zijn niet voldoende. Je toont aan dat de goederen naar een ander EU-land zijn vervoerd met bijvoorbeeld de volgende documenten (voor zover van toepassing):

  • de polis van een vervoersverzekering
  • een kopie van de vrachtbrief
  • een vervoersverklaring.

Btw over webshop verkoop buitenland: buiten de EU

Bij levering van goederen aan landen buiten de EU is het btw tarief 0%. Het maakt dan niet uit of je levert aan een particulier of aan een ondernemer.

Je moet wel aantonen dat jouw product de EU heeft verlaten. Dit is een eis die zwaar weegt.

Bewaar daarom de volgende documenten (voor zover van toepassing):

  • alle douanedocumenten die u van de douane ontvangt op de plaats waar de goederen de EU verlaten
  • kopie van de vrachtbrief
  • factuur van de vervoerder
  • invoerbewijs van het land van bestemming
  • correspondentie met uw buitenlandse klant
  • bewijs van de transportverzekering
  • eventueel een kopiefactuur die voor export is getekend door de Douane
  • eventueel andere documenten die op de uitvoer betrekking hebben.

Als er ook maar enige onzekerheid is over het feit dat de goederen de EU hebben verlaten, kun je beter de Nederlandse btw rekenen.

Komt je afnemer het product ophalen? Dan mag je alleen 0% btw berekenen als je kan aantonen dat de goederen de EU hebben verlaten. Laat hem een verklaring tekenen en vraag copieën van de  douanedocumenten en eigenlijk alle papieren die nodig zijn om de goederen te verzenden.

Btw over webshop verkoop buitenland: buitenlandse regelgeving

Als je bovenstaande regels toepast, voldoet jouw aangifte btw aan de Nederlandse wetgeving voor btw over webshop verkoop buitenland. Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook nog voldoen aan wetten van het land van je afnemer.

De meeste goederen zijn belast in het land van de afnemer. Je moet je daarom melden bij de fiscus in elk niet-EU-land waar je verkoop. In de USA misschien zelfs per staat. Pas als je van die overheden wel of geen vrijstelling BTW (of soortgelijke regeling) krijgt, weet je zeker waar je aan toe bent.

Het lijkt me overbodig om te zeggen dat bijna niemand dit doet. Ik ga niet beweren dat je geen risico’s loopt met welke buitenlandse fiscale overheidsinstelling dan ook. Ik verwacht echter niet dat de jacht op kleine btw ondernemers die in het buitenland gevestigd zijn een topprioriteit is in landen buiten de EU. Dat wordt anders, zodra je omzet werkelijk substantieel wordt.

Voorkom boetes

Je ziet er komt heel wat kijken als je wil voldoen aan alle BTW regels. En dat is wel belangrijk want de boetes zijn hoog.

Wil je zeker weten dat alles goed zit, kijk dan of het een goed idee is om ons in te zetten voor je administratie en belastingaangiften. Wij zorgen ervoor dat alles in orde is en jij kunt je concentreren op de groei van je onderneming. En dat tegen scherpe tarieven!

Meer handige informatie? Kijk wat onze website te bieden heeft.

Vraag of opmerking? Wij horen graag van je!

Door

Layla

op 11 February 2016

Hoe zit dat met digitale zaken, bijvoorbeeld te downloaden ebooks?

Door

Rien

op 12 February 2016

Hallo Layla, E-books vallen inderdaad onder digitale diensten. Binnen de EU moet je dan het btw tarief rekenen van het land van de afnemer en in principe ook daar aangifte doen. Om te voorkomen dat je in alle landen waar je verkoopt een btw nummer moet aanvragen, is de wet MOSS ingevoerd. Zie het artikel: https://online4mkb.nl/btw-over-digitale-diensten/

Door

Johan

op 3 March 2016

Ik wil een webshop starten in Nederland, levering aan consumenten in Nederland en Belgie maar de goederen koop ik in Duitsland en laat ze direct door leverancier via dropshipping leveren aan mijn klanten in Nederland en Belgie. Met welke btw dien ik rekening te houden?

Door

Rien van der Wilt

op 4 March 2016

Hallo Johan, De Duitse leverancier levert de goederen aan jou in Duitsland. Ze worden niet verzonden naar Nederland. Jij krijgt dus een factuur met Duitse btw. Op jouw factuur komt de Nederlandse btw, zowel voor de Nederlandse als Belgische klanten (consumenten). Zodra jouw omzet in België groter wordt dan €35.000 moet je Belgische btw gaan rekenen. Je moet je dan laten registreren bij de Belgische belastingdienst.

Door

Michel

op 26 September 2016

Beste Rien Onlangs informeerde ik bij de belastingdienst met een soortgelijke vraag. De man van de afdeling BTW wet- en regelgeving vertelde mij dat bij 'drop shipping' de btw van het land van goederenuitvoer geldt. Dus in het geval van Johan, van de reactie hierboven, zou dat dus de Duitse BTW zijn. De producten zijn immers nooit in Nederland ingevoerd en worden bij verkoop aan zijn consument vanuit Duitsland uitgevoerd. Zijn stelling was: Voor de BTW geldt niet het land waar de financiele transactie plaatsvind, (Nederland in mijn geval), maar de btw van het land waar de goederenuitvoer plaatsvind. Volgens de goede man moet in het geval van drop shipping vanuit en ander land dus de BTW van dat land gehanteerd worden met de daarbij behoren BTW aangifte. Ik ben op de hoogte van de regelgeving omtrent de drempelbedragen voor online verkoop aan het buitenland en deze regel gaf ik aan als tegenargument aan de man van de belastingdienst, omdat dit op een bepaald punt (bij overschrijding van het voor geldende drempelbedrag) lijkt te gaan conficteren met elkaar. Want moet ik (of Johan) bij verkopen aan bv. Belgie boven de 35.000 euro nu Belgische BTW of Duitse BTW heffen over het verkoopbedrag. Hierop antwoordde de man van de belastingdients weer; Nee, het land van uitvoer is leidend in dit geval. Ik moet bekennen dat ik vertwijfeld achterbleef na zijn antwoord en ik nog meer vertwijfeld ben nu ik deze reactie lees. In mijn geval ga ik internationaal verkopen via mijn webwinkel met diverse drop ship leveranciers in Europa, Verenigd Koningkrijk, de VS en Australie. Mijn consumenten zullen zich voornamelijk in de VS en Europa bevinden. Het kan dus zijn, bijvoorbeeld, dat een bestelling wordt verzonden vanaf mijn leverancier in de VS naar een consument in Belgie, of vanaf en leverancier in Australie naar een consument in Canada, etc. Met de reacties hier en het anwoord van de belastingdienst heb ik feitelijk twee tegenstrijdige antwoorden, tenzij ik het zelf niet goed heb begrepen. Nu kan het ook zijn dat ik mijn situatie/verkoopmodel mischien niet duidelijk genoeg heb uitgelegd aan de adviseur van de belastingdienst waardoor hij mij wellicht niet goed heeft begrepen en daardoor en incorrect anwoord op mijn vraag heeft gegeven. Aangezien ik alles graag goed geregeld wil hebben vanaf dag 1 leg ik dit graag nogmaals aan jullie voor. Hierbij dus; Als ik als nederlandse webwinkel een verkoop heb aan een consument in Engeland en het product wordt rechtstreeks vanaf mijn leverancier in Italie verstuurd naar deze consument, begeleid van mijn verkoopfactuur plus pakbon die ik door mijn leverancier laat bijverpakken en ik beschik daarmee niet over uitvoerdocumenten omdat mij leverancier dat allemaal regelt, moet ik dan Nederlandse of Italiaanse BTW heffen over de verkoop? En in het geval dat ik inderdaad Italiaanse BTW moet heffen omdat (zoals de belastingman het verwoordde) het land van goederenuitvoer leidend is, hoe zit het dan als ik boven het voor Engeland geldende drempelbedrag kom en ik volgens de regelgeving verplicht wordt om Engelse VAT te heffen? Alvast dank voor de reactie.

Door

Ricardo

op 30 March 2016

Handig artikel voor starters. Ik heb een webshop waarmee ik kleding verkoop aan consumenten in Amerika. Deze kleding heb ik echter niet in Nederland maar wordt door een bedrijf in Amerika gemaakt en verzonden (dropshipping) dus de artikelen verlaten Amerika eigenlijk niet. Moet ik mijn klanten in dit geval BTW laten betalen over de kleding in mijn webshop?

Door

Rien van der Wilt

op 31 March 2016

Ricardo, je hebt niet met de Nederlandse btw te maken in deze situatie. Je hebt echter wel met de Amerikaanse wetgeving te maken. Ik ken die wetgeving niet en ik weet daarom niet of je btw moet afdragen. Ik vermoed van wel.

Door

Tom

op 14 April 2016

Dag Rien, Ik ga tweedehands goederen meubels/lampen/vloerkleden ect verkopen in Kenia. Ik haal deze producten in Nederland op via marktplaats. Dus tweedehands, er is een winkel in Kenia ook van mij waar de spullen worden verkocht. Op welke manier moet er btw worden betaald en hoe zit het met het terug sturen van het geld wat in Kenia verdient wordt. Mvg Tom

Door

Rien van der Wilt

op 14 April 2016

Beste Tom, dit soort vragen beantwoorden we heel vaak voor onze klanten. Bij export betaal je geen btw. Je moet wel de export kunnen aantonen.

Door

Anna

op 13 June 2016

Hi, Als wij 0% rekenen aan een klant uit Australie, moet deze klant dan aan de deur alsnog BTW betalen in Australie? Of koopt de klant echt zonder btw te betalen?

Door

Rien van der Wilt

op 13 June 2016

Hallo Anna, meestal geldt voor jouw bedrijf de btw wetgeving van Australië. Dat hangt af van de soort dienst / product dat je levert. Als jij niets doet zal de klant geen btw betalen.

Door

Dustin

op 17 June 2016

Bese Rien< Wil een webshop starten die voor de amerikaanse markt is, maar met nederlandse producten. Moet ik voor de amerikaanse markt ook een KVK? en omdat ik producten hiet moet inkopen moet ik dan sowieso een nederlandse KVK hebben hoe zit het met de belasting moet ik in beiden landen belasting betalen

Door

Rien van der Wilt

op 17 June 2016

Dustin, je moet in Nederland een KvK inschrijving hebben en je betaalt btw over je inkopen. Die btw kun je terugvragen. Voor Amerika geldt de Amerikaanse wetgeving.

Door

Justin

op 22 June 2016

Interessant artikel! Een vraag, wat moet je doen als een klant uit België een online bestelling doet met kloppend btw nummer en factuuradres, maar de bestelling wilt komen ophalen? De man heeft al afgerekend zonder de btw te betalen. Kunnen we hem bijv. een verklaring laten tekenen?

Door

Rien van der Wilt

op 22 June 2016

Hallo Justin, Je moet het btw nummer controleren en jouw klant een verklaring laten tekenen (+copie id). En copieën vragen van documenten waaruit blijkt dat goederen naar België gaan.

Door

Diana Dekker

op 1 July 2016

L.S., ik verkoop boeken oa in het buitenland (wereldwijd), sinds kort heb ik een PayPal + Mollie-account. Kan ik de boeken zonder allerlei bijgevoegde documentatie verkopen? Alle boeken worden geprint 'on demand' en worden door het distributiecentrum aldaar ook verstuurd. Ik hanteer voor mijn kopers graag een zo laag mogelijke verkoopprijs inclusief verzendkosten. Anders zou ik de boeken eerst naar mijn adres moeten laten versturen en vanuit daar de verdere verzending moeten regelen, maar dan komen ook de tussenliggende verzendkosten erbij. Is dat allemaal wel okay zo? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Door

Rien van der Wilt

op 4 July 2016

Hallo Diana, Jouw verkoop is een afstandsverkoop aan een particulier in een ander EU-land. Je moet een factuur meesturen.

Door

Nico Cordewener

op 13 July 2016

Hallo Rien. Ik ga mijn ebook via mijn eigen webwinkel verkopen. Stel: dat ebook wordt door een Duitser, die in Duitsland woont, gekocht, terwijl hij, op moment van kopen, in Italië op vakantie is. In welk land moet volgens de MOSS-regeling de btw afgedragen worden? Duitsland of Italië

Door

Rien van der Wilt

op 13 July 2016

Beste Nico, dat hangt af van de manier waarop jouw website werd benaderd, zie site van BD: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

Door

Maarten Hoek

op 25 August 2016

Beste Rien, Ik wil een webshop gaan beginnen op de Amerikaanse markt, maar met producten uit china. Heb ik dan nog te maken met de nederlandse wetgeving of val ik dan volledig onder de amerikaanse wetgeving? als dit laatste het geval is, moet ik mijn webshop registreren in Amerika voor de btw-afdrachten?

Door

Rien van der Wilt

op 26 August 2016

Beste Maarten, Je hebt niet te maken met de Nederlandse btw. Je hebt te maken met de regels voor inkoop en export in China en met regels voor import en verkoop in Amerika.

Door

Anne-Marie

op 18 October 2016

Hallo Rien, Hoe zit het met de BTW-afdracht als je een dienst levert (in dit geval een training) bij een buitenlandse organisatie die waarschijnlijk geen BTW-nummer heeft (in dit geval de Belgische politie). Volgens de rekenhulp van de belastingdienst moet er in dit geval BTW worden betaald in België. De vraag is of dit klopt. Verder neem ik aan dat daarvoor tot een bepaald bedrag vrijstelling geldt Dit is dit jaar waarschijnlijk onze enige opdracht in Belgie en het gaat om minder dan € 2000,-. Heel concreet, kunnen we een factuur sturen zonder BTW? Bedankt voor de hulp. http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

Door

Rien van der Wilt

op 18 October 2016

Beste Anne-Marie, je moet Nederlandse btw in rekening brengen op de factuur.

Door

Harink

op 7 November 2016

Beste Rien, Ik wil producten kopen importen uit China naar Nederland. Hier worden de producten gecontroleerd en gelabeld. Vervolgens zullen de producten naar Duitsland worden verstuurd. Vanuit hier worden ze verkocht via Amazon FBA. Hoe gaat dat btw technisch? Alvast bedankt!

Door

Luitzen

op 15 November 2016

Beste Rien, Ik ben bezig met de oprichting van een webwinkel die, voornamelijk Nederlands, antiek verkoopt aan klanten zowel binnen de EU als daarbuiten. Volgens mij is de margeregeling van toepassing op verkopen binnen de EU, ik draag 21% BTW af, die reeds in de marge (verkoopwaarde -/- inkoopwaarde) verwerkt zit. Leveringen buiten de EU gaan tegen 0% BTW. Nu worstel ik met de prijszetting in de webwinkel. Bied ik aan met prijzen inclusief BTW, dan hoef ik geen aparte BTW te vermelden op de factuur (margeregeling), dan betalen klanten van buiten de EU eigenlijk meer dan nodig is (extra marge voor mij is niet helemaal fair). Bied ik aan met prijzen exclusief BTW dan moet ik de BTW apart vemelden op de factuur, dat mag niet in het kader van de margeregeling. Is de eerste optie dan toch de enige beste? Ik zie uit naar jouw reactie!

Door

Joost Hermans

op 22 December 2016

Uitstekende blog en vervolg discussie. Wij zien dat webwinkeliers (na gepuzzel hoe ze de BTW klassen / tarieven inrichten) de webwinkel automatisch goed kunnen koppelen met hun boekhoudsoftware met behoud van de BTW structuur.

Door

Rien van der Wilt

op 22 December 2016

Joost, bedankt!

Door

Karel

op 4 January 2017

Hallo Rien, ik dropship items over de hele wereld en voornamelijk in Amerika, Canada en Australië. Ik ben pas 2 maanden bezig maar heb nu al een omzet van €2000,- per maand, dat is natuurlijk lekker, ik ben zelfstandig en van niemand afhankelijk. Maar het is onmogelijk om van alle landen continue de btw voorwaarden te weten en toe te voeren dus eerlijk gezegd doe ik dat ook niet. Maar goed, op papier voor de belastingdienst heb ik dus geen inkomen dus hoe ga ik dit uitleggen en wat zijn eventueel de consequenties.

Door

Rien van der Wilt

op 4 January 2017

Beste Karel, Je verkopen in de EU zijn goedkoop te regelen voor de btw. Voor verkopen aan landen buiten de EU ben je in NL geen btw verschuldigd. Als je dit netjes aangeeft (btw en IB) dan krijg je geen problemen met de Nederlandse Belastingdienst. Voor btw of vergelijkbare heffingen in landen buiten de EU heb je alleen met die landen te maken. De belastingdienst in NL houdt zich daar niet mee bezig.

Door

Karel

op 4 January 2017

Bedankt voor je reactie. Mijn verkopen zijn eigenlijk voor 99% buiten de EU, ook de spullen die ik verkoop komen van buiten de EU. Mijn domein registratie is geregistreerd bij een bedrijf in Amerika en de hosting in Rusland. Als ik geen Nederlande btw hierover moet betalen dan hoef ik ook geen kvk nummer? En wat de belastingdienst betreft, stel, ik hoop een nieuwe auto en ik wordt staande gehouden voor zo'n algemene controle waar de belastingdienst ook controleert, dan checken zij mijn naam en dan zien ze dus geen inkomen maar ik rijd wel in een nieuwe auto, wat dan? Mvg Karel

Door

Jan

op 25 January 2017

Hallo Rien Ik heb mijn bedrijf in Hong Kong. Ik open een online marketplace voor Belgie en Nederland. De items die verkocht worden, worden verkocht door Nederlandse en Belgische verkopers aan Nederlandse en Belgische Kopers. Mijn bedrijf neemt een commissie op de verkoop. Kan in gelden ontvangen op de persoonlijke bankrekening van mijn zoon in Belgie en deze doorzenden naar mijn company account in Hong Kong? Als Ik deze diensten lever via mijn Hong Kong company dan moet ik geen zelfstandig statuut hebben in Belgie en Nederland? MVG

Door

Rien van der Wilt

op 26 January 2017

Gesloten voor verdere discussies.

Door

Prins

op 16 March 2017

Ik ben een beeldhouwer een gallerie in Londen wil mijn werk exposeren en verkopen, Waar moet ik opletten ivm btw en invoer en rekeningmaken.

Door

Hedy

op 20 April 2017

Het is voor mij nog steeds niet duidelijk. Ik heb een webwinkel. De consumenten wereldwijd bestellen via mijn website. Ze betalen via mijn zakelijk PayPal account. Ik schiet de order door naar een bedrijf in China. Die levert de goederen via dropshipment binnen en buiten de EU. Ik betaal de factuur van het bedrijf in China. Geef ik mijn omzet aan op mijn BTW aangifte met 0% BTW en geef ik de inkomsten aan op mijn aangifte IB?

Door

Rien van der Wilt

op 20 April 2017

Ha Hedy, Als je klanten niet in NL wonen hoef je geen btw aan te geven in NL, maar wel in het land van levering, zie https://online4mkb.nl/btw-bij-dropshipping/ Je inkomsten moet je aangeven voor de IB in NL.

Door

Hans

op 8 May 2017

ik als NL webshop koop in bij bedrijf X dat in Belgie en in Engeland een BTW nummer heeft. Ze verzenden goederen vanuit een Duits warehouse waar hun goederen liggen direct naar mijn klanten en soms naar mij zelf. Mijn klanten zijn in Nederland en in Belgie. Dit warehouse is een ander bedrijf, noem het Y. Op de factuur van X aan mij staat 19% duitse BTW (kleine bedragen). Leverancier X gebruikt geen 0% tarief overigens. Kan ik nu de betaalde 19% in Duistland terugclaimen? Van bedrijf Y krijg ik geen infos dat is puur het warehouse. De site van de NL belastingsdienst (teruggaaf EU BTW) vraagt dan om een BTW nummer van de leverancier. Leverancier is dan het warehouse Y of het bedrijf X? Bedrijf X heeft dus Engels en Belgisch BTW nummer. Bedrijf Y daar heb ik geen BTW nummer van. Dus hoe krijg ik de 19% terug?

Door

Rien van der Wilt

op 9 May 2017

Beste Hans, Op de factuur van jouw leverancier moet een btw nummer staan.En in andere EU-landen betaalde btw kun je na afloop van het jaar terugvragen via de NL belastingsdienst middels een speciale procedure.

Door

Hans

op 9 May 2017

Hallo Rien, dank voor het snelle antwoord. De verkoper in belgie heeft geen duits btw nummer op de papieren dat maakt het moeilijk. Tenzij ik het btw nummer ga pakken van de duitse leverancier wat niet de verkoper is. Goederen komen dus uit duitsland, verkoper heeft engelse VAT en belgische BTW.

Door

Astrid Valks

op 10 May 2017

Bedankt voor je artikel! Ben bezig met een website waarbij klanten tegen betaling via persoonlijke login toegang hebben tot mijn workout videos. Verwacht klanten in Nl/EU/Buiten EU. Valt dit ook onder digitale diensten voor de belasting? Zal tzt contact opnemen re administratie uitbesteding. Mvg

Door

Rien van der Wilt

op 10 May 2017

Beste Astrid, als de afname van jouw workout video's volledig is geautomatiseerd, valt dit onder digitale diensten. Zie ook https://online4mkb.nl/btw-over-digitale-diensten/ Voor de EU kun je voor de btw gebruik maken van de regeling MOSS. Voor landen buiten de EU geldt de wetgeving van het betreffende land.

Door

JCAM Valks

op 12 May 2017

Is het kostentechnisch (minder administratie ed) interessanter dan om toch ergens een handmatige handeling in het systeem in te voeren zodat ik niet onder de digitale diensten val? Want dan gewoon altijd het NL btw tarief en niet extra aangifte via Moss regeling (zolang ik bij verkoop aan EU land niet boven de drempel kom). Alleen voordeel bij Digitale diensten bij niet EU landen want dan btw vrij (maar weinig controle belastingdienst niet eu landen bij kleine ondernemers)...

Door

Rien van der Wilt

op 12 May 2017

Beste Astrid, een handmatige handeling maakt je werkprocessen minder efficiënt. De aangifte via MOSS is een extra aangifte, maar het is niet zoveel werk dat het opweegt tegen een handmatige handeling bij iedere verkoop.

Door

Ellen van der Klei

op 29 August 2017

Beste Rien, wij produceren een Nederlands product dat we in Duitsland via dropshipping willen verkopen. De Duitse website bestelt dus bij ons het product en wij verzenden het rechtstreeks aan de consument. Begrijp ik het goed dat de dropshipper wel BTW berekend in de prijs naar de consument en dat wij geen BTW berekenen in de prijs naar de dropshipper?

Door

Rien van der Wilt

op 29 August 2017

Hallo Ellen, Ja, jij moet 0% rekenen. De btw wordt verlegd naar de dropshipper. Op je factuur moet jouw btw nummer en het btw nummer van je afnemer worden vermeld. Naast je btw aangifte moet je ook een melding ICP doen.

Door

Felix

op 13 September 2017

Beste Rien, Ik heb al 15 jaar een bedrijf dat zich toespits op de verhuur van Audio-visuele apparatuur voor evenementen en beurzen. Vaak zijn dit zeer korte projecten waarbij de hardware wordt gehuurd, maar niet meer wordt hergebruikt. Voorheen sloeg ik deze spullen op, maar nagenoeg nooit gebruikte ik ze daarna. Aangezien de waarde van AV-apparatuur al binnen 2 jaar te verwaarlozen is, is er zo een kapitaal verloren gegaan. Ik denk erover om de AV-apparatuur na een beurs of evenement voor particulieren als 2e hands artikel te koop aan te gaan bieden binnen Europa. Ik heb wel iets gelezen over een margeregeling, maar wat deze nu inhoudt begrijp ik niet helemaal. Is het nu zo dat ik 2e hands AV-apparatuur zonder BTW kan verkopen aan particulieren binnen Europa en dat op de factuur 0% btw kan worden vermeld? Betaal ik dan zelf dan wel belasting over de verkochte AV-apparatuur? Alvast bedankt voor uw reactie, Felix

Door

Rien van der Wilt

op 14 September 2017

Beste Felix, Margegoederen zijn goederen die je zonder btw hebt ingekocht. Jouw AV-apparatuur is dat dus niet. Jij moet gewoon btw rekenen over de verkoop en btw afdragen.

Door

Luc Mattys

op 17 September 2017

Beste Rien. Ik en mijn vrouw zijn bezig met het opstarten van een webshop. Wij gaan producten via dropshipping vanuit China rechtstreeks laten leveren aan particulieren in Nederland en België. Omdat wij de producten nooit zelf in handen krijgen zullen we er ook geen factuur van hebben. De inkoopprijzen blijven onder de €22 waardoor er, bij aankomst in Nederland of België geen btw betaald hoeft te worden. Onze klanten wordt uiteraard wel btw aangerekend. Het tarief in Nederland en België is gelijk maar hoe doe ik het dan met onze btw aangifte? Kan ik die alleen in Nederland doen of moet dat ook in België? en dan nog het probleem van de inkoop. Als ik van China geen factuur krijg hoe kan ik dan toch aantonen dat wij deze producten daar gekocht hebben. Anders lijkt het alsof wij producten verkopen die we helemaal nooit ingekocht hebben. Is het wellicht eenvoudiger om de producten enkel buiten de EU te gaan verkopen?

Door

Rien van der Wilt

op 19 September 2017

Beste Luc, Jij koopt de producten van de Chinese leverancier. Ik begrijp daarom niet waarom je geen factuur krijgt. Als je werkelijk geen factuur krijgt, moet je op een andere manier aannemelijk maken dat je goederen hebt ingekocht anders heb je geen kostenaftrek. Het maakt daarbij geen verschil of je verkoopt in de EU of er buiten. Voor de verkopen onder eur 22 in EU geldt een vrijstelling voor de btw bij invoer en bij levering.

Door

Luc Mattys

op 19 September 2017

Bedankt voor je reactie Rien. Ik ga werken via dropshipping om een aantal producten te testen en dan later de beste op voorraad te nemen om zelf te leveren. Ik krijg uiteraard wel een online bewijs van aankoop maar dat is geen officieel factuur. Als ik het goed begrijp moet ik de klanten waaraan ik verkoop voor een bedrag onder de €22 geen btw aanrekenen? Er zijn er wel bij die mij aankoop minder kosten maar waarvan de verkoopprijs wel boven dat bedrag komt. Daarvoor moet ik dan dus wel btw aanrekenen? Via de site van de belastingdienst wordt vermeld dat ik, omdat ik als bedrijf aankoop en niet als particulier, toch alle aankopen bij de douane moet aangeven, ook als daar geen btw over betaald moet worden. Dit om een bewijs van de douane te krijgen alsmede een factuur van hen om bij mijn boekhouding te voegen. Is dit altijd zo, want dan wordt het wel erg omslachtig allemaal. En, als het inderdaad zo moet, is het dan per aangekocht product of kan ik bvb. iedere maand een lijst indienen bij de douane van alle producten die ik ingevoerd heb? En hoe zit het dan als ik de producten niet naar Nederlandse maar naar Belgische klanten lever? Ze worden rechtstreeks van China naar mijn klant geleverd. Sorry voor alle vragen maar hoe meer ik erover lees hoe mismoediger ik wordt om zaken te gaan doen. Websites, webshops, internetmarketing, allemaal geen probleem mee maar hier heb ik echt geen kaas van gegeten. Kan het echt niet eenvoudiger? Alvast bedankt voor alle info.

Door

Rien van der Wilt

op 20 September 2017

Beste Luc, Je moet deze activiteiten laten uitvoeren door een douane-expediteur, die kan de goederen aanmelden bij de douane en tevens de aangiften buiten NL voor je verzorgen

Door

Rianne

op 20 September 2017

Beste Rien, Ben je verplicht om een factuur te versturen naar particulieren in het buitenland (binnen EU) bij online afstandsverkopen onder het drempelbedrag? Mvg, Rianne

Door

jason

op 26 October 2017

Beste Rien, Ik heb een webshop in china gevestigd, en verkoop vaak ook aan klanten in nederland. Nu wil ik een opslagruimte in nederland zodat de verzending in plaats van 2 weken uit china, maar een dag duurt omdat de producten zich al in Nederland bevinden. Moet ik dan met de verkoop btw afdragen aan de belastingdienst in Nederland? Want ik doe dat ook al in China. B.V.D. Met vriendelijke groet,

Door

Rien van der Wilt

op 26 October 2017

Hallo Jason, Ik ga er van uit dat je levert aan consumenten. In de huidige situatie vindt de levering plaats in China en geldt de belastwetgeving in China. In de nieuwe situatie koop jij in China. Vervolgens voer jij de goederen in in NL. Daar betaal je eventuele invoerrechten. Bij verkoop aan een klant in NL moet je dus Nederlandse btw betalen. Bij verkoop aan een klant in een ander EU-land moet je in NL of in dat EU-land btw betalen (indien boven de drempel van afstandsverkopen).

Door

Jason

op 26 October 2017

Beste Rien, Bedankt voor uw reactie. Maar stel hij is er zonder invoerrechten doorgekomen. (wat ook vaak gebeurt als ik het aan nederlandse consumenten verkoop uit china), en ik verkoop het gewoon op mijn website, het enige verschil is dat het product al naar Nederland is verstuurd dus de verzendtijd veel korter is. Moet ik hier dan nog een keer belasting over betalen? Want in China heb ik dan al in principe belasting betaald over de verkoop. Groet,

Door

Rien van der Wilt

op 26 October 2017

Hallo Jason, Particulieren behoeven tot een waarde van 150 euro geen invoerrechten te betalen. Maar jij bent geen particulier. Jij koopt de goederen in China en daar betaal je waarschijnlijk belasting over. Bij uitvoer uit China kun je die belasting misschien wel terug vragen. ik ken de Chinese regels niet. Daarna voer je (in de nieuwe situatie) die goederen in in NL. Dan betaal je invoerrechten en btw in NL. Die betaalde btw kun je terugvragen. Bij verkoop in NL moet je over die verkoop btw rekenen. Groet, Rien

Door

Jason

op 26 October 2017

Beste Rien, Bedankt voor uw reactie. Duidelijk. Maar als ik het dus uit China stuur naar de klant in Nederland, hoef ik geen belasting aan Nederland te betalen? Dan moet de klant alleen invoerkosten betalen, als de pakketje onderschept wordt door de douane. Groet, Jason

Door

Rien van der Wilt

op 26 October 2017

Ha Jason, Nee, geen belasting in NL. De particuliere koper behoeft tot €150 geen invoerrechten te betalen en tot €22 geen btw.

Door

Ali

op 1 February 2018

Hallo Rien, we hebben een NL webshop en leveren wereldwijd. Alles gaat via brievenpost, soms is het product binnen week bij de klant in VS, Canada en Australie en soms na een maand. Ik vermoed dat douane hier tussen zit dan, hoe kunnen we zorgen dat het sneller door douane gaat? gemiddelde verkoop waarde van onze producten is 25 dollar.

Door

Angelique Moorman

op 19 February 2018

Bedankt voor dit artikel. Toch is me iets nog niet helemaal duidelijk. Ik ben een kunstenaar en wil nu via Zazzle, een in het buitenland (Canada geloof ik) gevestigd bedrijf, diverse producten (gebaseerd op scans van mijn werk die ik upload naar de website) op bestelling laten maken voor de internationale verkoop (in principe dus over de hele wereld verspreid). Ik krijg commissie over ieder verkocht item. Hoe gaat dat met de BTW? Ik lever de producten dus niet zelf rechtstreeks aan de klanten, dat doet Zazzle. Mijn betalingen krijg ik van Zazzle en zijn dus in wezen online diensten die ik hen lever. Ik hoef daarvoor geen facturen te sturen. Zij betalen mij naar aanleiding van de verkoop, daar krijg ik dan een overzicht van (neem ik aan). Ik heb net pas een account bij hen aangemaakt.

Door

Stephanie

op 27 April 2018

Hey Rien! U bent geweldig! Ik verkoop handgemaakte producten via een platform (Etsy). De consumenten krijgen bij elke bestelling een factuur van Etsy. Hoor ik ze zelf ook een factuur te sturen? Het meeste wordt verkocht en verzonden naar het buitenland binnen en buiten EU. Moet ik hier ook btw in rekening brengen? Ik snap het niet zo goed :(.

Door

Rien van der Wilt

op 28 April 2018

Hallo Stephanie, Om jouw vraag te kunnen beantwoorden, heb ik gedetailleerde gegevens over je inkoop- en verkoopproces nodig. Dat kun je beter doen door ons per telefoon of mail te benaderen.

Door

Maria Krzeminska

op 13 May 2018

Hallo Rien! Ik wil in juli mijn eigen bedrijfje starten. Ben kunstenaar en heb klanten. Nu heb ik ook klanten in de eu en daar buiten zitten. Als ik bijvoorbeeld een schilderij naar de VS stuur naar een consument dan hoef ik dus geen belasting daar over te betalen, zolang ik volgens de geldende manier kan aantonen dat het product buiten de eu is gestuurd. Maar hoe zit het met deze klant, moet deze wel belasting betalen en is het sociaal gezien niet een beetje mijn taak om dit te regelen, danwel aan te geven? Daarnaast, als ik kijk naar de boekhouding. Moet ik dan 3 verschillende boekhoudingen opzetten? (NL, EU, buiten EU.) Of moet ik zelfs voor elk land buiten Nederland een aparte boekhouding opzetten? Alvast dank voor uw tijd. En moeite om mijn vraag te beantwoorden. Vriendelijke groet, Maria

Door

Rien van der Wilt

op 14 May 2018

Hallo Maria, Het is mogelijk dat jouw afnemer in de VS belasting moet betalen, dat kan per staat verschillen. Je kunt in je verkoopvoorwaarden opnemen dat die kosten voor de afnemer zijn. Je hoeft geen boekhouding per land bij te houden, maar het is wel verstandig om de administratie van je verkopen te splitsen in NL, EU (excl NL) en buiten de EU.

Door

Alex

op 16 May 2018

Hello Rien, Sorry for English, but I've just started my Dutch lessons. Thank you very much for your web-site, I've already found a lot of valuable information, could you be so kind and give me some clarifications. I want to start business in Netherlands. It will be in internet, so called drop-shipping. My suppliers are freelancers and live outside EU (USA and Russia). I'm going to transfer money to the supplier via payment system Payoneer and after that supplier will send the goods to the customers all over the world. So the questions 1. Will Dutch tax authorities take these payments via Payoneer into consideration? Will it be considered as my expences or I'll have to pay the profit tax on the total sum received from the customer. 2. Should I pay VAT in Netherlands, if the goods will be delivered directly from maufacturer to the customer outside the Netherlands.

Door

Rien van der Wilt

op 17 May 2018

Hallo Alex, 1. Voor aftrek van kosten heb je een factuur nodig van je leveranciers, dat mag ook een digitaal bestand zijn waarin alle aankopen zijn gespecificeerd. 2. Waarschijnlijk niet, hangt af van het verkoopproces en wie verantwoordelijk is voor de invoer. Het is niet 100% uit te sluiten dat de belastingdienst bij controle toch van mening is dat je in NL btw moet betalen.

Door

Alex

op 18 May 2018

Hello Rien, thank you for prompt reply. Could you please send me your terms of tax assistance to the e-mail? And is it possible to proceed our communication in English?

Door

Wim

op 21 June 2018

Beste Rien, Ik zit al lang met volgende vraag: Ik zou via webshop goederen kunnen verkopen in de VS. Het betreft een soort dropshipping. De goederen bevinden zich in de VS en ik betaal ze ook in de VS met daarop btw van de VS. Het gaat niet zonder BTW. Hoe zit dat dan voor mijn boekhouding hier? Dien ik de BTW die de klant betaald aan de VS door te storten? Kan ik de aankoop BTW terug recupereren?

Door

Rien van der Wilt

op 21 June 2018

Beste Wim, Omdat de goederen in de VS blijven, ben je in NL geen btw verschuldigd over die transacties. De btw die je betaald over jouw aankopen mag je in NL terugvragen (er van uitgaande dat die goederen met btw verkocht moeten worden in NL, als je ze in NL zou verkopen)>

Door

GNJM Broekman

op 12 July 2018

Beste Rien, Ik moet een BTW nummer aanvragen voor Belgie en voor Duitsland en ook in de beide landen de maandelijkse / per kwartaal de aangifte BTW doen. Kunnen jullie deze werkzaamheden aanbieden. De verdere boekhoudkundige bewerkingen worden ergens anders gedaan. Mvgr, Peter Broekman

Door

Rien van der Wilt

op 12 July 2018

Beste Peter, Nee, wij doen dat niet. Het goedkoopste is om een kantoor in die landen te benaderen.

Door

Anna

op 12 July 2018

Beste Rien, Ik heb een webshop waar ik vooral schoolartikelen verkoop. De helft van mijn orders komen van buiten de EU en ik verzend deze gewoon met PostNL postzegels om de kosten zo laag mogelijk te houden (het past altijd door de brievenbus). Nou stond er in je post dat je bewijs moet hebben dat het pakket de EU heeft verlaten, maar als ik het pakket gewoon aan PostNL geef dan kan ik verder niet zoveel lijkt me? Vooral omdat het vaak postzegels zijn. Moet ik dan alsnog het 0% tarief aanhouden of moet ik maar gewoon de NL btw aanhouden? In het geval van het laatste, moet ik dan nog wat bijzonders doen met mijn btw aangifte? Alvast bedankt! Mvg, Anna

Door

Rien van der Wilt

op 12 July 2018

Beste Anna, Als je 0% btw rekent, moet je kunnen aantonen dat je de producten hebt geëxporteerd. PostNL kan je daar vast wel mee helpen. Als je geen bewijs hebt, kun je NL btw rekenen en die geef je aan op de normale wijze.

Door

Gaetano Causio

op 9 August 2018

Beste Rien, wij hebben een financiele nieuws website in diverse domeinen van EU landen (.it, .de, .fr, .be enz.). Onze bedrijf is eigenaar van alle deze domeinen en we willen online banners van buitenlanders bedrijven plaatsten tegen betaling. Geldt het dan een BTW 0% omdat het over digitale diensten tussen ondernemers gaat? Mvgr. Gaetano Causio

Door

Rien van der Wilt

op 13 August 2018

Beste Gaetano, Je moet de btw verleggen naar je buitenlandse afnemer. Op jouw factuur moet je noteren "btw verlegd"en het btw nummer van je afnemer vermelden. Je rekent dan inderdaad 0% btw.

Door

Mike

op 3 September 2018

Heeft u enig idee wat de boete percentages zijn voor het te laat indienen van de afstandverkopen boven de drempel in frankrijk? Ik ontvang een schrijven over 10% boete + 5% rente. Dit lijkt wel heel fors.

Door

Rien van der Wilt

op 4 September 2018

Beste Mike, Ik heb geen idee wat de boete / rente in Frankrijk is. In NL is de rente 4%.

Door

Sam

op 18 September 2018

Ik heb een vraagje. Ik wil een webshop beginnen in Nederland. Hoe zit het ermee als ik een product verkoop naar het buitenland maar in de EU dus Duitsland. Moet ik dan btw hanteren dus het prijs inclusief btw sturen. en is het zo dat ik dan het btw terug moet betalen aan de belasting. En hoe zit het ermee buiten de EU. Ik heb gelezen dat er buiten de EU geen belasting word gehanteerd.

Door

Rien van der Wilt

op 18 September 2018

Beste Sam, zie "verkoop in EU" hierboven in dit artikel. Zie ons artikel online4mkb.nl/btw bij dropshipping. Buiten de EU zal je in het algemeen wel belasting moeten betalen. Wij hebben daar geen kennis van. Dat kun je uitbesteden aan jouw vervoerder/exporteur.

Door

Michael

op 11 November 2018

Beste Rien, allereerst bedankt voor al je antwoorden hierboven. Ik heb ook een vraag. Ik heb een webshop en verkoop naar andere EU landen online sporttrainingsprogramma's aan particulieren. Alle programma's omvatten een instructie pdf en altijd daaraan gekoppeld gedurende een aantal weken een wekelijkse client-check-in waarbij er individueel per email wordt ingegaan op vragen van de client en worden de vorderingen van de cursus beoordeeld aan de hand van video's die de client upload. De video's worden beoordeeld en persoonlijk via email van commentaar en van aanvullende instructies voorzien voor de client. Bij een aantal programma's zijn zijn ook videobellen via skype aan de orde. Door deze actieve interactie met mijn clienten ben ik van mening dat het hier niet om een zuiver digitale dienst gaat en het dan ook niet onder de MOSS regelgeving valt en ik gewoon nederlandse btw in rekening kan brengen. Ik hoop natuurlijk dat ik het bij rechte eind heb, dat scheelt een hoop administratie. De skype-sessies en alle email bewaar ik om aan te kunnen tonen dat er sprake is van interactie met mijn clienten. Ik ben benieuwd naar uw mening. Groet Michael

Door

Rien van der Wilt

op 12 November 2018

Hallo Michael, Ik ben het met je eens, dit is geen digitale dienst.

Door

Guido

op 28 January 2019

Goededag ik heb een webshop op ebay.deik verkoop gebruikte audio apparatuur over de hele wereld alle apparatuur wordt bij particulieren gekocht zonder btw bij me aangiftes wordt de marge regeling toegepast Nu verkoop ik veel in bv Duitsland op ebay staat echter wel duidelijk dat ik geen btw verstrek op de producten is dan de aangifte in Nederland voldoende? overgens breng ik wel de betaalde paketten weer net de grens over in Duitsland ,omdat dit veel scheelt met de kosten in Nederland

Door

Rien van der Wilt

op 28 January 2019

Beste Guido, BIJ invoer in Duitsland moet je in Duitsland btw betalen. Die btw kun je later terug vragen. Vervolgens moet je Duitse btw afdragen over je verkopen.

Door

h

op 27 February 2019

hallo guido, wat is jouw username van ebay, dan neem ik via ebay contact met jou op betreffende deze vraag. ik zit zelf ook op ebay.de en heb ook legio vragen / antwoorden.

Door

Sjoerd Niesink

op 6 February 2019

Hi Rien, Ik wil met mijn webshop producten gaan leveren binnen de EU. Dien ik hiervoor BTW te heffen? En hoe zit het met eventuele documenten meesturen zoals de factuur? is dit verplicht en dient dit hardcopy te gebeuren of mag ik deze ook digitaal sturen?

Door

Rien van der Wilt

op 6 February 2019

Beste Sjoerd, Of je btw moet heffen hangt af van veel factoren. Dat is zo niet te zeggen.Factuur is verplicht bij zakelijke klanten en dat mag in digitale vorm.

Door

Sjoerd Niesink

op 6 February 2019

Hi Rien, Ik wil met mijn webshop producten gaan leveren vanuit Nederland naar landen binnen de EU. Dien ik hiervoor BTW te heffen? En hoe zit het met eventuele documenten meesturen zoals de factuur? is dit verplicht en dient dit hardcopy te gebeuren of mag ik deze ook digitaal sturen?

Door

Rien van der Wilt

op 14 March 2019

Ha Sjoerd, Dit zijn afstandsverkopen aan consumenten (veronderstel ik?). Factuur is verplicht, mag digitaal en je kan NL btw rekenen totdat je het drempelbedrag voor afstandsverkopen overschrijdt. Daarna moet je de btw van het land van de afnemer toepassen.

Door

Yvar

op 13 March 2019

Wat zijn de regels als je van een bedrijf in de Verenigde Staten elke maand een betaling ontvang met de opbrengsten van streams en verkoop (muziek) die je via hun service op Spotify en iTunes heb laten zetten. Moet je van het bedrag wat je krijg (via een PayPal overboeking in US Dollars nog btw afdragen in Nederland?

Door

Patrick

op 23 March 2019

Hoi, WIj hebben een online software oplossing (2agree.com) waar bedrijven zelfstandig contracten in kunnen beheren/bewaken. We gaan binnenkort ook klanten buiten de EU krijgen. Ben nu aan het uitzoeken hoe we het factuur/BTW technisch moeten inregelen. Als ik het goed lees moeten we geen BTW op de factuur zetten, ook geen intracom verlegging aanvragen bij NL BD en BTW afdragen bij de BD van het land waar onze klant zich bevindt. Dat zou dan betekenen dat wij voor ieder land moeten uitzoeken hoeveel BTW we moeten betalen en hoe dat werkt. Daarnaast zitten we met extra kosten (wel BTW betalen maar niet in rekening kunnen brengen bij klanten). Optie is om prijzen voor buiten EU te verhogen met 20% of zo. Ben benieuwd of we het idd goed zien zo. Graag jullie hulp/advies en ben benieuwd hoe anderen dat prijstechnisch oplossen

Door

Rien van der Wilt

op 23 March 2019

Hallo Patrick, Binnen de EU moet je de btw verleggen naar je zakelijke klant. Je levert tegen een prijs zonder btw. We hebben geen kennis van de belastingen van landen buiten de EU. Daty moet je inderdaad per land uitzoeken.

Reactie plaatsen