Margegoederen, extra eisen administratie en factuur

Margegoederen, extra eisen administratie en factuur

Handel jij in margegoederen? Dan mag je voor de btw de margeregeling toepassen. Je berekent dan de btw over je winstmarge in plaats van over je verkoopprijs. Dat is voordelig als je aan particulieren verkoopt. Je kunt dan een lagere prijs rekenen of meer winst maken dan bij normale btw regels.

Lees hieronder wat margegoederen zijn, hoe je de btw berekent en met welke administratieve regels je te maken krijgt.

Wat zijn margegoederen

Margegoederen zijn gebruikte goederen die je hebt ingekocht zonder btw. Gebruikte goederen zijn alle goederen die jouw klant, al dan niet na reparatie, opnieuw kan gebruiken. Goederen die je van een particulier koopt, zijn altijd gebruikte goederen, ook al zijn ze nog nooit gebruikt.

Voorbeelden van goederen die vaak zonder btw gekocht worden en dan onder de margeregeling vallen zijn: 2e hands auto’s, meubelen, kleding, fietsen en caravans.

Onder voorwaarden zijn ook als margegoederen aan te merken: kunst, antiek en verzamelvoorwerpen die je met btw koopt of invoert.

De factuur bij margegoederen

Als je margegoederen verkoopt, dan vermeldt je op de factuur geen btw. De btw is wel bij je prijs inbegrepen. De btw bereken je over de marge, niet over de verkoopprijs.

De achtergrond van de margeregeling is dat de verkoper van wie jij het margegoed hebt gekocht (in dit geval de particulier) al btw heeft betaald en die btw kon niet worden teruggevraagd. De Belastingdienst heeft de btw dus al ontvangen.

Voorbeeld:

Stel je hebt een caravan gekocht van een particulier voor €10.000. Je verkoopt deze voor €12.000 incl. btw. Wat is dan je winst?

Die bereken je als volgt. Je winstmarge incl. btw is €2.000. De btw is €2.000*21/121=€347. Je winstmarge is dus €1.653. Op je factuur vermeld je geen btw!

Gewone btw soms voordeliger dan margeregeling

Is jouw klant een ondernemer die btw mag aftrekken? Dan kan hij als je margegoederen verkoopt de btw niet aftrekken. Het is voor hem dan voordeliger als je de gewone btw-regeling gebruikt.

Bij elke verkoop mag je ervoor kiezen om niet de margeregeling toe te passen, maar de gewone btw-regeling. In dat geval bereken je btw over de verkoopprijs (en vermeld je uiteraard wel btw op de factuur).

In genoemd voorbeeld van de caravan was de verkoopprijs excl. btw €11.653. Als deze caravan verkocht wordt met normale btw wordt de verkoopprijs €11.653 plus €2447,13 (21% btw), totaal €14.100,13.

Echter, een ondernemer kan de in het algemeen de btw terugvragen, zijn netto inkoopprijs is dan €11.653. Dat is lager dan de €12.000 onder de margeregeling.

Administratie van margegoederen

De btw bereken je over het verschil tussen de inkoop- en verkoopprijs: de winstmarge. De in- en verkoop van de goederen moet je bijhouden in je administratie. Er zijn 2 methoden:

  1. Je berekent de btw per stuk en je houdt in- en verkopen dus per stuk bij in je administratie. Je mag negatieve winstmarges voor de btw niet verrekenen met positieve winstmarges.
  2. Je berekent de btw over de totale winstmarge in een aangiftetijdvak. Daarbij mag je negatieve winstmarges verrekenen met positieve winstmarges. Dit heet de globalisatiemethode. Deze is voor veel goederen verplicht.

Voor beide methoden stelt de Belastingdienst extra eisen aan je administratie:

  • scheiding tussen margegoederen en “gewone” goederen,
  • scheiding tussen btw tariefgroepen
  • scheiding tussen inkopen en verkopen
  • geen btw op de factuur
  • een inkoopverklaring bij aankopen boven €500.

Onderscheid tussen goederen en tariefgroepen

Allereerst moet je in je administratie onderscheid maken tussen margegoederen en “gewone” goederen. Dit kan het eenvoudigst door het invoeren van 3 afzonderlijke rekeningen in de administratie:

  1. inkoop margegoederen: hierop boek je de inkopen (in het voorbeeld van de caravan €10.000 debet),
  2. verkoop margegoederen: hierop boek je de inkoopwaarde van de verkopen (in het voorbeeld van de caravan €10.000 credit),
  3. resultaat margegoederen: hierop boek je het resultaat van de verkopen (in het voorbeeld van de caravan €1,653).

Daarnaast moet je de tariefgroepen gescheiden houden. Als je dus handelt in margegoederen met 21% en met 6% btw, voer je 3 afzonderlijke rekeningen in voor 21% en 3 voor 6% btw.

Onderscheid tussen inkopen en verkopen

Dit onderscheid is voor goederen die verplicht per stuk geadministreerd moeten worden.

Van je inkopen leg je de volgende gegevens vast

  • de datum van aankoop,
  • het inkoopnummer,
  • een omschrijving van het goed,
  • de inkoopprijs.

Van je verkopen vermeld je:

  • de datum van verkoop,
  • het verkoopnummer,
  • een omschrijving van het goed,
  • de verkoopprijs,
  • de inkoopprijs,
  • het inkoopnummer,
  • de winstmarge.

Als je je inkopen en verkopen administreert op de 3 rekeningen zoals we hiervoor aanbevolen, is het verband tussen in- en verkoop gemakkelijk te leggen als je op elke rekening het inkoopnummer vermeldt.

De inkoopverklaring

Koop je voor €500 of meer margegoederen in één keer? Dan moet je een inkoopverklaring opstellen. Hierop staan de gegevens van de aankoop plus de verklaring van jouw leverancier dat je de goederen zonder btw hebt gekocht. Je leverancier moet de verklaring ondertekenen.

Als jij regelmatig margegoederen voor €500 of meer verkoopt, is het handig als je facturen zo inricht dat ze kunnen dienen als inkoopverklaring.

BTW-aangifte bij handel in margegoederen

Voor de aangifte btw bij handel in margegoederen gelden bijzondere regelingen. Dat kun je maar beter aan ons overlaten. Als je jouw administratie inricht zoals we in dit artikel hebben uitgelegd, hebben wij alle gegevens om een correcte aangifte te doen.

Wil je hier meer over weten? Bel ons, mail ons of stuur ons een bericht.

Over de schrijver
Rien van der Wilt studeerde wiskunde, economie en financial accounting. Hij is de oprichter van Boekhoudbedrijf voor MKB, een online administratiekantoor. Woonplaats maak dus niet uit. Een intake kan middels bezoek, maar als je ver weg woont is intake via telefoon of video verbinding handiger. Privé: echtgenoot, vader, opa, hardloper, skiër, vrijwilliger.
Martin
Door

Martin

op 11 Jan 2019

Interessant artikel! Nog een vraag hierover: een is een inkoopverklaring ook vereist bij aankoop particulier? Nee toch lijkt mij? (omdat in artikel wordt aangegeven dat inkopen bij particulier altijd margegoederen zijn.

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 11 Jan 2019

Beste Martin, Op de site van de BD staat dat bij aankopen boven €500 een inkoopverklaring nodig is. Ik kan niet vinden dat dit niet geldt voor particulieren. Dus wel doen.

Roelof
Door

Roelof

op 30 Jan 2019

Wordt de belasting van de totale winst berekend voor of na de margeregeling ?, Voorbeeld winst verkoop marge 10000,- -21% (1735) = 8256.- Wordt einde van het jaar nu de 10000.- euro als winst gezien ( en betaal je daar belasting over ) of 8256.- ?

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 30 Jan 2019

Beste Roelof, Je betaalt winstbelasting over 8256.

Nieuwenhuijzen
Door

Nieuwenhuijzen

op 02 Feb 2019

Als ik margegoederen en gewone goederen aan 1 klant verkoop mag ik dan 1 factuur opmaken of moeten de margegoederen altijd op een aparte factuur staan?

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 02 Feb 2019

Eeen aparte factuur is niet nodig. Maar als jouw klant een ondernemer is, dan kan hij de btw niet aftrekken. Het is voor hem dan voordeliger als je de gewone btw-regeling gebruikt. Bij elke verkoop mag je ervoor kiezen om niet de margeregeling toe te passen, maar de gewone btw-regeling.

Mina
Door

Mina

op 14 May 2019

Hallo Rien, Hoe zit het met porto kosten? Bijvoorbeeld verkoopprijs 200Euro (incl porto), inkoop 150Euro, portokosten 20 euro. Is de winst 50Euro of 30Euro? Hoe wordt de btw berekend over margegoederen die de EU verlaten? Betaal je dan nog BTW over de winst?, 0% BTW, of over de verkoopprijs?

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 14 May 2019

Beste Mina, In dit voorbeeld moet je een winst van €50 rekenen. Als de marge goederen de EU verlaten, reken je 0% btw. Je moet wel de export kunnen aantonen.

Rianne
Door

Rianne

op 15 Jan 2020

Beste Rien, wij verzenden margegoederen (binnen Nederlands en daarbuiten) aan particulieren. Ik lees bij de belastingdienst dat bij verkoop van margegoederen geen BTW mag op de factuur. Mag ik op de factuur aan de klanten wel BTW benoemen van de verzendkosten?

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 15 Jan 2020

Hallo Rianne, De verkoopprijs is de prijs op de factuur inclusief verzendkosten en eventuele andere kosten die jij rekent. Op de factuur komt geen btw. Jij moet de btw berekenen over het verschil tussen verkoopprijs + bijkomende kosten en inkoopprijs.

Harry
Door

Harry

op 22 Jan 2020

Als je kies voor normale BTW, moet je dan nog wel de marge goederen apart administreren volgens de 3 vermelde rekeningen? Moet je daarnaast ook nog op de verkoopfactuur vermelden dat het om marge / gebruikte goederen gaat?

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 22 Jan 2020

Beste Harry, Als je met normale BTW verkoopt, behoef je de goederen niet meer als Marge goederen te registreren. En op de factuur behoef je niet te vermelden dat de goederen zijn ingekocht als marge goederen.

Harry
Door

Harry

op 22 Jan 2020

Bedankt voor uw reactie. Dit is nu duidelijk. Ik heb nog wel een aanvullende vraag. Als je als bedrijf gebruikte goederen inkoopt van een particulier, heb ik begrepen dat deze een kwitantie en dus geen factuur moet afgeven. Moet er dan ook nog additioneel een Inkoopverklaring worden opgesteld als het gaat om een bedrag van meer dan € 500?

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 22 Jan 2020

Dag Harry, Als jij iets koopt van een particulier moet je die particulier een kwitantie laten tekenen. Die kwitantie heb jij nodig als betaalbewijs. En als je goederen niet gaat verkopen als marge goederen, heb je geen inkoopverklaring nodig.

mina
Door

mina

op 21 Aug 2020

Hallo Rien, Ik verkoop margegoederen die ik repareer en verkoop. Soms maak ik van 3 defecte apparaten 1 of 2 goede die ik kan verkopen. Soms koop ik ook een onderdeel van een particulier waardoor 1 artikel bestaat uit meerdere inkoopbronnen. Hoe moet ik dit verwerken als ik de administratie bij u wil afleveren. Ik gebruik de globalisatie methode

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 21 Aug 2020

Hallo Mina, Bij toepassing van de globalisatie methode is dit niet van belang. Per aangifte periode (meestal een kwartaal) registreer je totaal inkopen en totaal verkopen. Het verschil tussen "totaal verkopen" minus "totaal inkopen" is je winst inclusief btw. De btw is Winst * 21/121.

Guus Beijnsberger
Door

Guus Beijnsberger

op 08 Jan 2022

Hallo Rien, Ik koop goederen in bij particulieren, maar ook op websites als Zalando. Op sites zoals Zalando kan ik geen zakelijke aankopen maken, en op de factuur van Zalando wordt daarom ook vermeld dat goederen zijn gekocht voor persoonlijk gebruik en dus niet bruikbaar zijn om btw over terug te vragen. Kunnen deze goederen ook worden gezien als 'tweedehands', of margegoederen, en kan ik er dus de margeregeling op toepassen? Alvast bedankt voor uw antwoord!

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 02 Feb 2022

Beste Guus, Ja, je kunt daarop de marge regeling toepassen.

M Hurkens
Door

M Hurkens

op 31 Jan 2022

Hallo Rien, Handig artikel, ik kom er alleen nergens achter hoe ik artikelen die ik bijv. op een franse rommelmarkt inkoop in de boekhouding moet opnemen. Een inkoopfactuur krijg je niet op een rommelmarkt. Een aankoop op bijv. Ebay kan je wel aantonen wat je ervoor betaald hebt, maar je krijgt geen factuur of splitsing van kosten. Hoe werkt het met aankopen als deze. Bedankt voor uw reactie. Hartelijke groet M. Hurkens

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 02 Feb 2022

Beste M., Als je inkoopt zonder factuur en misschien ook nog contant betaalt, wordt het wel erg moeilijk om de uitgaven aan te tonen. Bij controle zal dat altijd een punt van discussie blijven. Het beste wat je kunt doen is zelf een (soort) factuur maken voor eigen administratie. Als je dat consequent en nauwkeurig doet, is dat een behoorlijke basis.

Reactie plaatsen