Een goede boekhouder vinden via deze 10 vragen
Een goede boekhouder vinden is voor elke ondernemer van belang. Elke ondernemer moet een deugdelijke boekhouding hebben. En je weet dat een deugdelijke boekhouding veel werk met zich mee brengt.
Veel boekhouders zijn betrouwbaar en deskundig. Het gaat daarom niet alleen om een goede boekhouder vinden maar om een goede boekhouder vinden die bij jou past.
Met behulp van onderstaande 10 vragen kom je gestructureerd tot een keus.
1. Welk deel van je boekhouding wil je uitbesteden?
Dit is de allereerste vraag die je moet stellen.
Heb je helemaal geen zin in administratie en wil je alle werkzaamheden uitbesteden? Of wil je zelf zoveel mogelijk doen en bijvoorbeeld alleen de belastingaangifte en het jaarverslag uitbesteden?
Je blijft zelf verantwoordelijk voor je financiën. Als je alles uitbesteed moet jij zoeken naar een boekhouder die jou elk kwartaal expliciet en duidelijk uitlegt hoe je ervoor staat.
Als je alleen de jaarrekening en belastingaangifte uitbesteed, houd je zonder hulp zelf redelijk inzicht in de financiële ontwikkelingen.
Wij werken volledig online, zodat je cijfers altijd en overal kunt inzien als je dat nodig hebt. Wij bespreken graag alle voordelen met je in een vrijblijvend gesprek.
2. Hoe wil je samenwerken met je boekhouder?
Door de beschikbaarheid van internet en veel online boekhoudsystemen, zijn er nieuwe vormen van samenwerking mogelijk met je boekhouder. Het is niet meer nodig om periodiek een schoenendoos met bonnetjes en dagafschriften bij je boekhouder af te leveren.
Je kunt periodiek facturen en bonnetjes mailen naar je boekhouder. Als die gebruik maakt van een online boekhouder, kun jij met je PC, iPad of smartphone dagelijks jouw cijfers raadplegen. Zelfs als je de hele boekhouding uitbesteed.
Wij verwerken die facturen en bonnetjes binnen enkele dagen. Als jij die regelmatig naar ons mailt, heb je altijd actuele cijfers. Zo weet je bijvoorbeeld altijd hoeveel btw je moet gaan betalen.
3. Hoeveel geld heb je over voor een goede boekhouder?
Ben je zelf redelijk goed administratief onderlegd of wil je de mogelijkheid om regelmatig advies te vragen aan je boekhouder?
In het 1e geval kun je kiezen voor een low budget standaard dienstverlening. In het 2e geval is een goede boekhouder vinden met een vast maandtarief erg lastig. Belangrijk is dat je vooraf en expliciet afspraken maakt over de kosten van die adviezen.
In alle gevallen mag je verwachten dat je boekhouder het jaarverslag toelicht en eenvoudige vragen kosteloos beantwoord. Als je echter advies wil over grotere veranderingen, bijvoorbeeld de aanschaf en financiering van een bedrijfspand of personeel uitbesteden aan een payrolling organisatie, is het onvermijdelijk dat je hiervoor extra moet betalen.
4. Hoeveel tijd wil je eraan besteden?
Je moet bij jezelf goed nagaan hoeveel tijd je aan je boekhouding wil besteden. Wil je alles uitbesteden of wil je de kosten drukken door zelf veel te doen?
Ga er maar van uit dat je minder handig bent in het verwerken van facturen dan je boekhouder. De administratieve verwerking zal jou daarom meer tijd kosten dan je boekhouder.
Vraag je ook eens af wat de mogelijke opbrengsten zijn als je die tijd zou besteden aan de groei van je bedrijf. Bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van nieuwe producten, aan acquisitie, of aan persoonlijke ontwikkeling. Waarschijnlijk verdien je de extra kosten van een goede boekhouder weer snel terug.
5. Welk soort boekhouder past bij jou?
Wil je een goede boekhouder vinden die je boekhouding alleen voert om correct aangifte doen voor de inkomstenbelasting mogelijk te maken? Daar is op zich niets mis mee, mits jij zelf voldoende inzicht in de cijfers hebt om jouw bedrijf te leiden.
Of wil je een pro-actieve boekhouder die jou voorziet van informatie voor de financiële besturing van je onderneming. Dan moet je een boekhouder vinden die jou kan helpen met budgetten, prognoses en nacalculaties. Bespreek de mogelijkheden en tarieven vooraf.
Als je een startende ondernemer bent, kun je beter geen boekhouder kiezen die vooral gewend is te werken voor middelgrote en grote onderneming. Zo’n boekhouder is niet meer in staat om zich in te leven in de problemen op het niveau van een startende ondernemer
6. Is er een persoonlijke klik?
Belangrijk is wat je wil. Sluit je een overeenkomst met je boekhouder om ervoor te zorgen dat je voldoet aan de fiscale eisen? Of wil je een boekhouder vinden waarmee je intensief kan samenwerken om jouw bedrijf te laten groeien?
In het laatste geval is het echt noodzakelijk dat je een persoonlijke klik hebt met je boekhouder.
7.Welke tariefstructuur?
De tarieven van boekhouders variëren enorm. Maar denk erom, een hoog tarief is geen garantie voor goede kwaliteit. En boekhouders met scherpe tarieven behoeven niet slecht te zijn. De efficiency van de interne processen van een boekhoudkantoor werken door in de tarieven.
Daarnaast kun je een goede boekhouder vinden die werkt op basis van uurtarieven of een boekhouder die werkt met vaste all-in tarieven. In het eerste geval weet je niet waar je aan toe bent, dat hangt af van het aantal uren dat je gefactureerd krijgt.
8. Wil je een boekhouder of een accountant?
Er is een groot verschil tussen een accountant en een boekhouder. Accountant is een beschermde titel, hun opleiding moet aan duidelijk omschreven richtlijnen voldoen en ze zijn gecertificeerd om een accountantsverklaring af te geven voor een jaarverslag. Dit laatste is verplicht voor grotere ondernemingen.
Iedereen mag zich boekhouder noemen en iedereen mag een administratiekantoor starten. De kennis en ervaring van het gemiddelde administratiekantoor is niet te vergelijken met die van de regionale en landelijke accountantskantoren. Dat zelfde geldt echter ook voor de tarieven.
Als je een klein bedrijf hebt, kun je prima worden geholpen door een lokaal administratiekantoor. Tenzij je met heel specifieke problemen te maken hebt. Bedenk hierbij dat zaken als kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, startersaftrek, fiscale oudedagsreserve, MKB-vrijstelling e.d. ook voor kleine administratiekantoren standaard issues zijn.
9. Wil je een groot kantoor of een klein kantoor?
Als jij je administratie uitbesteed aan een klein kantoor heb je persoonlijk contact, korte lijnen en snel antwoord op je vragen. Nadeel is soms het gebrek aan continuïteit. Bij ziekte of vakantie van jouw contactpersoon, merk je vaak dat een collega minder goed op de hoogte is van jouw dossier.
Bij een grootkantoor is het vervangen van medewerkers meestal wat beter geregeld. Nadeel is dat je bij grotere kantoren meer te maken krijgt met facturen voor elk telefonische vraag. De medewerkers op een groter kantoor moeten namelijk hun uren verantwoorden. Dat betekent dat alle uren op een factuur voor één van hun klanten terecht moet komen.
Onze klanten kunnen bij ons terecht met vragen. Kosteloos! Met onze boekhoud-en fiscale kennis helpen wij je graag verder. Wij zien dat als service voor onze klanten. We bespreken de mogelijkheden graag met je in een vrijblijvend gesprek.
10. Een goede boekhouder vinden in de regio?
Veel ondernemers willen wel 1 of 2 maal per jaar hun boekhouder spreken. Een kantoor in de regio is met de komst van internet, mail, skype en video conferencing veel minder belangrijk geworden.
Wij werken voor opdrachtgevers uit heel Nederland. Dat kan omdat we volledig online werken. Soms gaan we langs voor kennismaking als een klant ‘in de cirkel’ zit, maar liever hebben we contact via Skype, telefoon en mail. Door deze werkwijze hebben we genoeg tijd om al onze klanten topkwaliteit te leveren.
De voordelen van samenwerken met Boekhoudbedrijf voor MKB ervaren? Neem nu contact met ons op! We horen graag van je.