Werkruimte in je huurwoning aantrekkelijke aftrekpost

Let op: Met ingang van 1-1-2017 zijn de kosten van een niet-zelfstandige werkruimte niet meer aftrekbaar, zie artikel 3.16 lid 13 wet IB.

Maak je gebruik van werkruimte in je huurwoning en ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting (eenmanszaak of Vof)? Dat kan onder bepaalde voorwaarden een zeer aantrekkelijke aftrekpost opleveren.

Bij kosten van de werkruimte in je huurwoning kun je denken aan:

  • een deel van de huur
  • energiekosten
  • verzekeringspremies
  • schoonmaakkosten
  • inrichtingskosten (behang, schilderwerk, bureau, kasten, …)
  • WOZ-belasting.

Zelfstandige werkruimte?

De eerste vraag is of je over een “zelfstandige” werkruimte beschikt. Als je jouw werkruimte fiscaal wil kwalificeren als zelfstandige werkruimte, moet die werkruimte voldoen aan het zelfstandigheidscriterium.

Het huurrecht van je zelfstandige werkruimte kun je toerekenen aan je privé- of ondernemingsvermogen. Als je het huurrecht toerekent aan je ondernemingsvermogen, heb je recht op kostenaftrek. Reken je het toe aan je privévermogen, dan moet je aanvullend voldoen aan het inkomenscriterium om in aanmerking te komen voor kostenaftrek.

Voldoet de werkruimte in je huurwoning hier niet aan, dan wordt deze fiscaal behandeld als onzelfstandig onderdeel van de woning.

Zelfstandige werkruimte in je huurwoning

Als je een fiscaal zelfstandige werkruimte hebt, en je gebruikt die werkruimte voor meer dan 10% zakelijk, dan heb je recht op kostenaftrek:

  • Je rekent het huurrecht van je werkruimte tot het ondernemingsvermogen. Dit doe je eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van je woning voor je onderneming.
  • Je kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken voor zover die gemaakt zijn voor je onderneming. Gebruik je de werkruimte voor de helft privé, dan kun je de helft van bijvoorbeeld de energiekosten van de werkruimte aftrekken van je winst.
  • Krijgt je huurtoeslag? Dan moet je een evenredig deel toerekenen aan het gebruik van de werkruimte. Je telt dat deel op bij de winst.

Als je het huurrecht toerekent aan je privévermogen, moet je aanvullend voldoen aan het inkomenscriterium. Verder zijn er geen verschillen in tegenstelling tot een werkruimte eigen woning.

Je gebruikt de werkruimte voor 10% of minder zakelijk? Je hebt geen recht op kostenaftrek.

Geen zelfstandige werkruimte in je huurwoning

Stel dat de werkruimte in je huurwoning niet voldoet aan de strenge criteria voor een zelfstandige werkruimte. Er zijn dan toch mogelijkheden voor kostenaftrek.

Als je de werkruimte in je huurwoning volledig zakelijk gebruikt en als het zakelijk gebruik meer dan 10% van je woning is, zijn er 2 mogelijkheden:

  • Je rekent het huurrecht van je volledige woning tot het ondernemingsvermogen
  • je splitst het huurrecht administratief in een zakelijk en privé deel.

Huurrecht volledige woning behoort tot ondernemingsvermogen

Dit kan een aantrekkelijke aftrekpost opleveren. Het huurrecht reken je eenmalig tot je ondernemingsvermogen bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van je woning voor je onderneming:

Je kunt jaarlijks alle kosten van je woning aftrekken van de winst van je onderneming. De kosten van een eventuele verbouwing bij de start om de werkruimte geschikt te maken kun je op de balans zetten.

Je moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van je woning. Je verhoogt je winst door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het privé gedeelte van je woning. Zie belastingtabel huurwaardeforfait voor dienstwoningen, in 2015 meestal 1,8%.

Krijgt je huurtoeslag? Dan moet je deze bij de winst tellen.

Voorbeeld

Woning met WOZ-waarde van €200.000 en 15% zakelijk gebruik. De huur bedraagt €7.200 per jaar en de (zakelijke) vaste lasten zijn €1.000. De jaarlijkse huisvestingslasten zijn dan €8.200.

De huisvestingslasten mag je als zakelijke kosten van de werkruimte in mindering brengen op je winst. Daartegenover moet je de waarde van het privégebruik bij de winst optellen. Voor het privégebruik moet je het huurwaardeforfait rekenen dat geldt in de inkomstenbelasting als de woning een dienstwoning zou zijn geweest. Uitgaande van 1,8% is de bijtelling over het privé gedeelte 1,8% x €200.000 x 85%= €3.060

De jaarlijkse aftrekpost is daarmee €8.200-€3.060=€5.140.

Huurrecht administratief splitsen in zakelijk en privé.

Je gebruikt de werkruimte in je huurwoning uitsluitend zakelijk en je splitst het huurrecht van je woning administratief naar gebruik op basis van m2.

Je kunt in dit geval je woning in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte).

Het huurrecht van de werkruimte hoort tot je ondernemingsvermogen. Dit doe je eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van je woning voor je onderneming.

Je kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken.

Krijgt je huurtoeslag? Dan moet je een evenredig deel toerekenen aan het gebruik van de werkruimte. Je rekent dat deel tot de winst.

Ook besparen op belastingen?

Wij helpen al jarenlang mkb-bedrijven (zzp / VOF / BV / klein MKB) met het besparen van belastingen. Wij kennen alle actuele aftrekposten en wij passen ze voor onze klanten toe.

Vaak is het te realiseren belastingvoordeel hoger dan onze scherpe maandkosten. Wij helpen dan niet alleen besparen op belastingen, maar we ontzorgen je compleet op administratie- en belastinggebied.

Vrijblijvend adviesgesprek

Wil je meer weten over onze dienstverlening? Bel ons of mail ons. Of vul het contactformulier in en wij nemen snel contact met je op voor een vrijblijvend adviesgesprek.