Ondernemingsplan; dit moet er zeker in staan

Een ondernemingsplan is belangrijk voor elke startende ondernemer. Los van een mogelijke kredietvraag. Met een Ondernemingsplan wordt de koers ondernemingsplan voor starteraangegeven: Wat zijn de doelstellingen en hoe wil je die bereiken. Het geeft duidelijkheid aan alle betrokkenen en vooral aan jezelf. Dit ondernemingsplan hoeft geen dik en gedetailleerd boekwerk te zijn, streef naar 8 – 12 pagina’s waarin de belangrijkste zaken beknopt staan beschreven. Op internet staan veel artikelen over het maken van een ondernemingsplan, zie bijvoorbeeld KvK. Wat moet zeker in een ondernemingsplan staan?

Samenvatting van het ondernemingsplan

Geef hier jouw idee kort en bondig weer. Wat wil je gaan doen? Wat heb je bedacht en wat maakt jouw idee uniek. Waarom gaat jouw idee een succes worden? Dit is de kern van jouw ondernemingsplan. Denk eraan dat 'buitenstaanders' snel naar deze paragraaf zullen gaan. Laat daarom hier jouw inspiratie naar voren te laten komen. Zorg ervoor dat anderen na lezing van deze paragraaf bij wijze van spreken zin krijgen om met je mee te gaan doen.

CV van de ondernemer(s)

Dit is alleen van belang als er een financiering nodig is. Geef informatie over de ondernemer(s): achtergrond, kwaliteiten en motivatie.

Informatie over de onderneming

Gegevens over de onderneming, de activiteiten, producten, dienstverlening en de doelgroepen mogen niet ontbreken in een ondernemingsplan. Let op, begin met een duidelijk afgebakende  en herkenbare doelgroep. Als die doelgroep te groot is, ben je niet in staat die met veel focus te benaderen. Als je in de B2B markt wil gaan opereren moet de doelgroep in de meeste markten zo scherp zijn, dat je een lijstje van de individueel te benaderen bedrijven kunt maken. Als je business eenmaal loopt, kun je altijd nog je focus verbreden.

Marktinformatie

Een beschrijving waarom jouw onderneming levensvatbaar is naast die duizenden reeds bestaande ondernemingen en de strategische doelstellingen op een termijn van 2-3 jaar. Branche informatie, marktsegmenten, klantanalyse en concurrentieanalyse. Daarnaast de kansen en bedreigingen. Uiteraard is veel informatie op internet te vinden. Daarnaast hebben de grote banken speciale afdelingen die startende ondernemers gratis van nuttige informatie voorzien.

De marketingstrategie

De marketingstrategie is een belangrijk onderdeel van de ondernemingsstrategie. Aan de orde komt welke aanbod jij aan jouw klanten gaat doen en hoe jij je onderscheidt van de vele concurrenten. In de marketingstrategie beschrijf je ook hoe de doelstellingen gerealiseerd gaan worden. Elementen die aan de uiteraard aan de orde moeten komen: product, prijs, promotie, plaats/distributie. De genoemde elementen moeten tenslotte vertaald worden in kwantitatieve doelstellingen voor marktaandelen, afzet en omzet een periode van 2 – 3 jaar.

Financieel plan

Dit is misschien wel de belangrijkste paragraaf van jouw ondernemingsplan. Als dit plan geen duidelijk positief resultaat laat zien, zal de werkelijkheid hoogst waarschijnlijk nog slechter uitpakken. Het bestaat uit:
  • Omzetprognose
  • Investeringsplan (hoeveel is nodig en waarvoor)
  • Financieringsplan (de bronnen en het aflossingsplan)
  • Openingsbalans (bij een nieuwe onderneming)
  • Exploitatiebegroting en balansprognose jaar 1, 2 en 3
  • Liquiditeitsbegroting (per maand) voor de jaren 1, 2 en 3
  • Voorgaande eventueel ook uitwerken voor een  “best case” en “worst case” scenario.
Wij hebben tools om deze gegevens snel en gemakkelijk op te leveren in heldere overzichten. Bel ons of mail ons! Let ten slotte op de volgende zaken:
  • Maak een realistisch plan met goed onderbouwde vooronderstellingen
  • Stem de financiële paragrafen goed af met de vooronderstellingen en de doelstellingen
  • Zorg dat het plan er verzorgd uit ziet
Laat een deskundige buitenstaander kritisch naar uw ondernemingsplan kijken en oefen de antwoorden op “lastige” vragen.
Reactie plaatsen