Kosten voor de start van je onderneming; belastingtip

Kosten voor de start van je onderneming; belastingtip

Alle kosten die je uit zakelijk oogpunt voor je onderneming hebt gemaakt, zijn aftrekbaar. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: dus gemaakte kosten voor de start van je onderneming en voor het melden bij de belastingdienst.

Bijvoorbeeld, een startende ondernemer maakt vaak kosten voor een marktverkenning,  ingewonnen adviezen voor een ondernemingsplan of huur- en inrichtingskosten voor een bedrijfspand.

In onderstaand filmpje kun je horen wanneer je die kosten voor de start van je onderneming:

  • kunt aftrekken voor de inkomstenbelasting, en
  • hoe je de omzetbelasting (btw) kunt terug vragen als voorbelasting.

Verder is het goed administreren van je gemaakte uren in de aanloopfase is belangrijk voor het urencriterium.

Over de schrijver
Rien van der Wilt studeerde wiskunde, economie en financial accounting. Hij is de oprichter van Boekhoudbedrijf voor MKB, een online administratiekantoor. Woonplaats maak dus niet uit. Een intake kan middels bezoek, maar als je ver weg woont is intake via telefoon of video verbinding handiger. Privé: echtgenoot, vader, opa, hardloper, skiër, vrijwilliger.
Erika
Door

Erika

op 01 Sep 2016

Bedankt Rien, nuttige tips! Niet gedacht dat het tot vijf jaar terug ging.

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 01 Sep 2016

Hallo Erika, bedankt voor je reactie. En doe er je voordeel mee!

Mathieu
Door

Mathieu

op 09 Sep 2016

Wat een nuttige pagina! Ik heb wel een vraag: Ik heb als muzikant 2 jaar geleden (onder meer) een electrische piano aangeschaft, de kostte toen 1200 euro en zal nu 900 waard zijn. Mag ik de aanschafkosten van 1200 euro nu opgeven als kosten of is het handiger om de piano voor 900 in te brengen in het bedrijf? Mag je het volledige bedrag als kosten opgeven of alleen het bedrag exclusief BTW?

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 09 Sep 2016

Beste Mathieu, Je kan de piano inbrengen voor de marktwaarde (€900) en die afschrijven. De afschrijving van de eerste 2 jaar (€300)kun je als aanloopkosten kosten opvoeren in het eerste jaar van je onderneming. Als je de piano ook privé gebruikt, kun je alleen het zakelijk deel van die €300 opvoeren als kosten.

Laura
Door

Laura

op 19 Jan 2017

Beste Rien, Bedankt voor de uitleg! Ik heb een vraagje over de voorbelasting en de brief die je moet sturen. Geld de aanvraag alleen over de kosten die in een ander kwartaal zijn gemaakt? Of moet je het ook aanvragen voor facturen die je hebt betaald op het moment dat je nog geen btw nummer had? Voorbeeld: Ik ben mijn bedrijf gestart halverwege november 2016. Ik heb 1 zakelijke factuur van september (die dus eigenlijk in kwartaal 3 valt) en een paar van oktober (kwartaal 4). Kan ik die van oktober wel zonder probleem meenemen in mijn btw aangifte? Of moet ik daar ook toestemming voor vragen? Alvast bedankt!

Rien van der Wilt
Door

Rien van der Wilt

op 19 Jan 2017

Beste Laura, De aanvraag geldt voor alle facturen met een datum voor de datum van je btw nummer.

Reactie plaatsen