Vrijblijvend adviesgesprek
Nu aanmelden

Meld je aan voor een vrijblijvend adviesgesprek!

Overweeg je om je administratie uit te besteden? Vraag dan nu een vrijblijvend adviesgesprek aan. Wij kijken dan direct mee naar de mogelijke besparingsopties!

Page content

article content

BTW over oninbare vorderingen; vraag de btw in 2018 terug!

De btw over oninbare vorderingen, wie kent die ergernis niet? Je hebt een opdracht of levering correct afgerond en de factuur verstuurd. De btw over die factuur heb je al aangegeven en betaald. En nu betaald je afnemer niet!

Je loopt niet alleen je geld mis maar je hebt ook nog een extra strop. Je hebt btw betaald die je nooit gaat ontvangen van je afnemer. Vanaf 2018 wordt dat anders.

Hoe vroeg je btw over oninbare vorderingen terug?

Terugvragen van btw over oninbare vorderingen van de Belastingdienst was tot nu toe praktisch erg lastig. In de oude wetgeving ontstond het recht op teruggaaf van btw op het moment waarop bleek dat een vordering niet zou worden betaald.

Maar hoe toonde je dat aan? Dat kon je bijna alleen met een schriftelijke verklaring van je afnemer of met een lijst van de curator van het faillissement. Daarna moest je binnen één maand een apart verzoek indien voor teruggaaf van de btw.

Eerder recht op teruggaaf in nieuwe regeling

Vanaf 2018 wordt het recht op teruggaaf van btw over oninbare vorderingen gemakkelijker. Dit komt door een wijziging in de btw-regels die per 1-1-2017 is ingegaan.

Ook in de nieuwe wet ontstaat het recht op teruggaaf op het moment dat blijkt dat de vordering niet zal worden betaald. Dat verschilt niet met de oude wetgeving. Een belangrijke wijziging is dat recht op teruggaaf automatisch ontstaat uiterlijk één jaar nadat de factuur opeisbaar is geworden.

Als je in de factuur geen betalingstermijn hebt vermeld, is het bedrag 30 dagen na ontvangst opeisbaar volgens de wettelijke betalingstermijn.

btw over oninbare vorderingen van voor 2017

Voor btw over oninbare vorderingen die opeisbaar zijn geworden in 2016 of eerder geldt overgangsrecht. Voor die vorderingen wordt de termijn van één jaar geacht te zijn ingegaan op 1-1-2017.

Voorbeeld: Stel je hebt een factuur uit 2015 waarvan de betaaltermijn afliep op 15-8-2015. Daarvoor gaat de termijn van één jaar in op 1-1-2017. Dus vanaf 1-1-2018 mag je de btw over die vordering terugvragen van de Belastingdienst.

Hoe vraag je de btw over oninbare vorderingen terug?

De terugvraag behoef je niet meer te doen middels een apart verzoek om teruggaaf. Je kunt de btw over oninbare vorderingen terugvragen via de normale btw-aangifte.

Je kunt kiezen uit 2 manieren voor teruggaaf van btw over oninbare vorderingen:

  • aftrekbare voorbelasting bij vraag 5b van de aangifte,
  • negatieve omzet bij vraag 1a of 1b.

Als later (een deel van) de oninbaar geachte factuur alsnog wordt betaald, ben je de btw over dat bedrag weer verschuldigd.

Let op: Als je een akkoord hebt gesloten met je afnemer om de vordering gedeeltelijk prijs te geven, mag je de btw niet terugvragen, ook niet gedeeltelijk.

Hoe werkt het als jij een vordering niet kan betalen?

Als jij een factuur niet kan betalen en je hebt de btw over die factuur teruggevraagd als voorbelasting, wat dan? Die voorbelasting moet je terugbetalen aan de Belastingdienst. Die btw ben je verschuldigd één jaar nadat de factuur opeisbaar is geworden.

Vraag de btw in 2018 terug

Vanaf 2018 kun je de afgedragen btw over oninbare vorderingen van 2016 en eerder terugvragen via de aangifte btw over het 1e kwartaal. Wij informeren onze klanten daarover en geven ze door welke facturen nog open staan. Wij geven ze ook tips over andere mogelijkheden om belasting te besparen.

Wil jij meer weten over onze werkwijze? Bel ons of mail ons. Of vul het contactformulier in.

Comment Section

4 reacties op “BTW over oninbare vorderingen; vraag de btw in 2018 terug!


Door Lucien Ridderbroek op 7 mei 2018

Kleine aanvulling Rien: het is niet zo zeer relevant dat de betalingstermijn is vermeld op de factuur. De betalingstermijn moet zijn overeengekomen, bij voorkeur schriftelijk. Een factuur is daarvoor te laat, want afspraken maak je vooraf en niet achteraf.



Door Lucien Ridderbroek op 9 mei 2018

Graag gedaan Rien. Voor meer informatie over betalingstermijnen kan ik je verwijzen naar https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn
Een van de vragen die op deze pagina wordt beantwoord, is de vraag of het voldoende is om de betalingstermijn op de factuur te vermelden. Dit wordt vaak gedacht, maar meestal is er dan geen concrete betalingstermijn afgesproken, waardoor moet worden teruggevallen op de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.


Door Pleun op 16 mei 2018

Het is wel een vermoeiende taak om dit als kleine onderneming door te voeren in het vernieuwde contract van je huidige klanten. Als het bij wet vastgesteld is, zou het toch geen probleem moeten zijn de betalingsperiode in te korten naar 30 dagen? Gaat iets moeilijker wanneer je afhankelijk bent van die “openstaande facturen”.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rien van der Wilt
Rien van der Wilt studeerde wiskunde, economie en financial accounting. Hij is één van de oprichters van Boekhoudbedrijf voor MKB (v.o.f.), een online administratiekantoor. Woonplaats maak dus niet uit. Een intake in de regio Utrecht - Gouda - Rotterdam kan middels bezoek, daarbuiten via telefoon en skype. Privé: echtgenoot, vader, opa, hardloper, skiër, vrijwilliger.