arrow_drop_up arrow_drop_down
Voordelen van online boekhouden voor MKB ondernemers
18 november 2013 

Voordelen van online boekhouden voor MKB ondernemers

De voordelen van online boekhouden voor MKB ondernemers worden steeds meer ontdekt. Veel MKB ondernemers zijn al overgestapt. Zij genieten van het gemak, de flexibiliteit en de veiligheid van online boekhouden.
De voordelen van online boekhouden ten opzichte van het traditionele boekhouden maken het tot een groeimarkt en dat tegen lage kosten.

Ondernemerschap draait om het zelf nemen van beslissingen, controle hebben over de situatie en beschikken over de juiste gegevens.

De voordelen van online boekhouden sluiten hier perfect bij aan. De lastige IT-issues worden geregeld door een betrouwbare software leverancier. De boekhouding is niet langer iets van alleen de boekhouder of het administratiekantoor maar als MKB ondernemer heb je zelf voortdurend toegang tot de cijfers.

Voordelen van online boekhouden op een rij

Altijd en overal toegankelijk en je hebt alleen een internet browser nodig. Het maakt niet uit waar je werkt of waarmee je werkt (Windows, Apple of Linux).

Betere samenwerking met jouw boekhouder of administratiekantoor. Door de gezamenlijke toegang tot de boekhouding en administratie kun jij zelf bijvoorbeeld de urenregistratie of de facturatie doen.

Het is goedkoop: geen extra PC's nodig, geen tijdrovende software installaties, betaling middels een maandabonnement en opzegtermijn van meestal slechts 1 maand.

Optimale beveiliging. Jouw gegevens staan niet op harde schijf van een administratiekantoor maar zijn opgeslagen bij gerenommeerde IT bedrijven en de software is altijd voorzien van de nieuwste beveiligingsupdates.

Altijd actuele gegevens beschikbaar via rapporten op maat en inzichtelijke dashboards als je met je boekhouder afspreekt dat maandelijks alle gegevens bijgewerkt worden.

Dagelijkse back-up en actuele functionaliteit. Dergelijke zaken zijn veel beter geregeld dan bij jouzelf of een administratiekantoor ooit mogelijk zou zijn.

CRM in online boekhouden. De meeste online boekhoudpakketten beschikken over goede CRM (client relatiemanagement) faciliteiten. Hiermee heb je altijd toegang tot alle adressen, contactgegevens en overige documenten van relaties.

Online boekhouden en automatische koppelingen

De online boekhoudpakketten hebben veel mogelijkheden voor automatische koppeling met software van banken, webshops en salarissystemen:

Door automatische koppeling met je bankrekening worden de mutaties dagelijks ingelezen. Daardoor kunnen wij mutaties snel en gedeeltelijk automatisch koppelen aan de bijbehorende verkoop- en inkoopfacturen. Hierdoor heb je een actueel overzicht van openstaande facturen.

De salarisgegevens van veel salarissystemen kunnen door een internetkoppeling maandelijks automatisch worden ingelezen. Daardoor wordt “overklop-werk” van gegevens vermeden.

Heb je veel inkoopfacturen? Als je die inkoopfacturen door “scan en herken” software heb ingelezen in de online boekhouding, dan kun je een betaalbestand maken voor die facturen. Vervolgens kun je die gegevens automatisch laten inlezen in je betaalsysteem en als batch laten betalen. Dat bespaart intypen van de factuurgegevens t.b.v. de betaling.

Steeds vaker worden facturen van leveranciers als KPN, Ziggo, NUON, enz. beschikbaar gesteld via een account op hun website. Meestal is het mogelijk die websites te koppelen aan je online administratie zodat die facturen automatisch worden ingelezen.

Geïnteresseerd in de voordelen van online boekhouden?

Ervaar ook de voordelen van online boekhouden voor MKB ondernemers, maak een afspraak met ons.

Reactie plaatsen