arrow_drop_up arrow_drop_down
7 oktober 2015 
in Groei

Onderscheidend vermogen; hoe belangrijk is dat?

Onderscheiden vermogen is heel belangrijk. Dat is in ieder geval de boodschap van veel seminars, coaches, boeken over het starten van een onderneming en ontelbare websites.

Als ik in Google intik “onderscheidend vermogen” krijg ik 199.000 hits. Op een van die sites las ik: “Een (marketing-) communicatieplan is de basis voor het benaderen van de markt en de communicatie van uw onderscheidend vermogen.” Volg je het nog?

Voorbeelden van onderscheidend vermogen

Als voorbeelden voor het belang van onderscheidend vermogen, worden erg vaak Apple, Richard Branson (de oprichter van de Virgin groep) en Starbucks genoemd. Die bedrijven zouden sneller groeien en betere marges hebben dan de vele naamloze bedrijven.

Al die bedrijven zonder onderscheidend vermogen – die dus niet genoemd worden – zullen volgens die artikelen ten onder gaan in een enorme concurrente slag met andere niet-onderscheidende bedrijven.

Zoektocht naar onderscheidend vermogen

Bijna 2 jaar geleden zijn wij gestart met ons administratiekantoor (een vof). Diverse familieleden en vrienden hebben ons toen nadrukkelijk gewezen op het belang van onderscheidend vermogen. Het was volgens hen beslist noodzakelijk dat we aan potentiële klanten konden uitleggen waarom ze hun administratie aan ons moesten toevertrouwen.

Mijn mede-vennoot en ik hebben daarover diverse uitgebreide discussies gehad. We kwamen er niet uit.

Een commodity?

Het lijkt erop dat wij een commodity leveren, helaas, helaas…… Onze diensten bestaan uit het voeren van financiële- en salarisadministraties, het opstellen van jaarverslagen, het indienen van aangiften BTW, IB en VPB en het adviseren van ondernemers op deze gebieden.

Er zijn ongeveer 25.000 andere administratiekantoren met dezelfde dienstverlening. En ook die kantoren zijn bijna altijd deskundig, betrokken, pro actief, flexibel, betaalbaar, enz. Daarnaast zijn de eisen voor genoemde diensten ook nog gedeeltelijk vastgelegd in wettelijke voorschriften. Dat maakt het wel buitengewoon moeilijk om bijzonder te zijn.

Aan de slag zonder onderscheidend vermogen

Wij zijn aan de slag gegaan zonder dat we eerst het probleem van onderscheidend vermogen hadden opgelost.

Als doelgroep kozen we de startende ondernemer, want dat zijn er ongeveer 150.000 per jaar en die hebben nog geen administratiekantoor. Verder hebben we afgesproken dat als iemand klant bij ons wordt, we hem/haar zoveel mogelijk gemak bieden. Als startende ondernemer heb je namelijk wel belangrijker zaken aan het hoofd dan administratie.

Dat gemak bieden wij onze klanten door online systemen, geautomatiseerde koppelingen met andere systemen, volledig digitale factuurarchieven en transparante prijsstelling. In praktijk betekent dit het volgende:

  • mutaties van de betaalrekening worden dagelijks automatisch ingelezen,
  • verkoopfacturen worden automatisch geboekt nadat de klant die definitief heeft gemaakt,
  • inkoopfacturen worden door de klant gescand of gefotografeerd, als pdf gestuurd naar een speciaal voor zijn onderneming aangemaakt email adres en grotendeels automatisch herkend door OCR software,
  • gegevens van zijn financiële administratie zijn altijd en overal online toegankelijk,
  • overleg met de klant doen we zoveel mogelijk via telefoon, skype en mail.

Een onderneming zonder onderscheidend vermogen?

Ja, dat is mogelijk! Wij zouden natuurlijk dolgraag zo onderscheidend willen zijn dat de startende ondernemers voor onze dienstverlening in de rij zouden staan. Dat is echter niet zo. Wij moeten gewoon hard werken om nieuwe klanten te krijgen. En dat gaat prima.

Onze klanten komen bij ons via onze website, via ons netwerk en via tevreden klanten. Zij vragen niet naar ons onderscheidend vermogen. Zij zoeken een oplossing voor hun problemen en antwoorden op hun vragen en ze willen dat wij onze afspraken nakomen (wat we doen).

Reactie plaatsen