Belastingtips
Een voorziening niet opgenomen vakantiedagen kan je belasting besparen.
Immers, als jouw werknemers aan het eind van het jaar vakantiedagen over hebben, heeft jouw bedrijf in feite een schuld aan de medewerkers. Die schuld mag je als een voorziening niet opgenomen vakantiedagen opnemen op de balans. Je boekt:
- debet personeelskosten
- credit voorziening niet opgenomen vakantiedagen.
In het volgende filmpje vertel ik je daar meer over:
Wanneer mag je een voorziening niet opgenomen vakantiedagen opnemen?
Je mag een voorziening opnemen voor toekomstige kosten als aan 3 eisen voldoet:
- De kosten vinden hun oorsprong in de bedrijfsvoering in een periode die ligt voor de balansdatum. Het zijn dus zakelijke kosten uit het verleden.
- De kosten kunnen toegerekend worden aan die periode.
- Er is een redelijke mate van zekerheid dat die kosten zich daadwerkelijk zullen voordoen.
Een voorziening niet opgenomen vakantiedagen voldoet aan deze 3 voorwaarden. Immers het zijn vakantiedagen uit het verleden, van elke vakantiedag is bekend in welke periode het recht op die vakantiedag is opgebouwd en die vakantiedagen zullen bijna 100% zeker worden opgenomen of uitbetaald.