Groei
Rien van der Wilt
Groei
05/01/2014
2 min
0

Focus voor startende ondernemers

05/01/2014
2 min
0

Focus voor startende ondernemers is noodzakelijk om te overleven als ondernemer. Focus is voor ondernemers met kleine budgetten zelfs de enige manier om je te onderscheiden van je vele concurrenten.

Grondlegger van deze ideëen is Michael E. Porter, een Amerikaanse professor aan de Harvard Business School. Hij is een icoon op het vlak van concurrentiestrategieën. Onderscheidend vermogen is noodzakelijk. Ik heb daarover al eerder geschreven in een artikel over niche strategie.

Waarom opnieuw schrijven over focus voor startende ondernemers?

Waarom? Omdat ik onlangs aan den lijve ondervond hoe lastig de toepassing van die ideeën in de praktijk blijkt!

Wij van Boekhoudbedrijf voor MKB zijn zelf nog een startende ondernemer als je de fiscale definitie hanteren: een bedrijf dat

Wij zijn bezig met het maken van een aantal filmpjes, met het schrijven van blogs, met het werven van klanten en uiteraard met het voeren van de administratie voor onze klanten.

Daarnaast werk ik aan een rekenmodel voor de financiële onderbouwing van ondernemingsplannen. Dat rekenmodel is best complex, er zijn veel controles nodig om fouten te voorkomen, het gaat de mogelijkheid bieden om allerlei scenario’s door te rekenen en de gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk punt.

Terwijl ik hiermee zo druk bezig was, merkte ik dat mijn aandacht teveel versnipperde. Hierdoor gaf ik elk onderdeel minder aandacht dan gewenst en had ik er ook minder plezier in. Ik had zelfs enigszins het gevoel dat ik krap in mijn tijd zat en daar heb ik eigenlijk zelden last van.

De oorzaak was natuurlijk helemaal geen gebrek aan tijd. De oorzaak was dat ik met teveel dingen tegelijkertijd bezig ben. En dat was al het gevolg van gebrek aan focus op micro niveau!

Zodoende kwam het belang van focus voor startende ondernemers weer op mijn netvlies.

Waarom focus voor startende ondernemers zo lastig is

Waarom is focus voor startende ondernemers zo lastig? In theorie is het eenvoudig het maken van keuzes. Maar hoe doe je dat?

Als ondernemer vindt je het vaak leuk om verschillende dingen naast elkaar te doen. Maar daardoor kom je gemakkelijk in tijdnood, ga je gehaast werken en bereik je niet de kwaliteit die je beoogt.

Als je kiest voor het ene, moet je wat anders laten lopen. Maar dat andere is ook leuk en levert ook inkomsten. Hoe weet je nu dat je de beste keus maakt?

Welke focus voor startende ondernemers?

Welke focus is de beste? Dat laatste weet je uiteraard nooit, maar dat is ook de verkeerde vraag. Kies voor wat je werkelijk wil, doe wat het beste bij je past. Daarin heb je het meeste plezier, het voelt niet als werk en meestal wordt je er erg goed in. Dat levert tevreden klanten en klanten die voor jouw diensten willen betalen.

Focus voor startende ondernemers beperkt de omvang van je markt en daardoor uiteraard ook je potentiële omzet. Als die markt te klein is, kun je er niet van leven. Tenzij het een snel groeiende markt is.

Een markt met een omvang van €100.000 tot €300.000 is voor een groter bedrijf niet voldoende. Als startende ondernemer kun je in zo’n markt vaak al een goed inkomen verwerven als je marktaandeel voldoende is.

En de kans daarop is reëel, want je kan je snel profileren als de expert, je kunt doelgericht inventariseren wat de problemen zijn in die markt en je kunt zo inzoomen dat het voor die markt duidelijk is dat jij een oplossing voor hun problemen biedt.

En die andere activiteiten? Misschien ga je die er in de toekomst weer bij doen.

Reacties
Categorieën