Elektrische auto; waarom dat geen succes gaat worden

Elektrische auto; waarom dat geen succes gaat worden

Een volledig elektrische auto biedt veel voordelen, niet in de laatste plaats door stevige fiscale prikkels. Waar de fiscale voordelen van de plug-in hybrides in snel tempo worden afgebouwd, blijven de fiscale subsidies voor een volledig elektrische auto vrijwel onaangetast. Pijnpunt is de onduidelijkheid over de levensduur en kosten van het accupakket.

Onze overheid zet zwaar in op elektrisch autorijden. Zij verwachten dat elektrisch rijden in de toekomst een volwaardige rol zal krijgen in het transport. Er komen ook steeds meer fabrikanten die een volledig elektrische auto aanbieden, het aantal (snel-) laadpalen groeit gestaag, accu’s worden goedkoper en de actieradius groeit.

Gemiddelde actieradius 150 km

De actieradius van een elektrische auto is bij de meeste modellen ruim 150 km. Een elektrische auto op de zaak verdient daarom zeker aandacht als je denkt aan een andere auto. Natuurlijk niet als je vaak veel kilometers op een dag maakt.

Voor regionaal gebruik is een actieradius van 150 kilometer per dag meestal ruimschoots voldoende. En dan zou een elektrische auto op de zaak weleens een aantrekkelijke investering kunnen zijn.

Fiscale voordelen elektrische auto

1: lage brandstofkosten per km

De brandstofkosten per kilometer van een elektrische auto zijn ongeveer de helft van de brandstofkosten van benzine. Met dank aan de hoge accijns op benzine en diesel. Bij 20.000 km per jaar kost een benzine auto die 1:14 rijdt, bijna €2.000 ex. btw per jaar aan brandstof. Besparing bij een elektrische auto ruwweg €1.000 per jaar.

2: geen of lage motorrijtuigenbelasting

In 2015 is de motorrijtuigenbelasting 0 voor auto’s met een CO2-uitstoot tot 50g/km. Dat geldt dus voor een elektrische auto en voor een plug-in hybride.

In 2016 geldt het 0-tarief uitsluitend nog voor een volledig elektrische auto. Besparing t.o.v. een doorsnee benzine auto al snel €1.000 per jaar.

3: lage bijtelling

Als je een zakelijke auto privé gebruikt voor meer dan 500 km/jaar krijg je daarvoor een bijtelling op je winst. Je fiscale winst wordt hoger en daardoor betaal je meer inkomstenbelasting. Voor een redelijk zuinige benzine of diesel auto moet je 20% (2015) of 21% (2016) van de cataloguswaarde inclusief bpm en btw bijtellen bij je winst. Bij een auto van €30.000 krijg je een bijtelling van €6.000 en daardoor betaal je al snel €2.500 extra belasting.

Bij een elektrische auto is de bijtelling 4% (ook als je die in 2016 aanschaft). Die lage bijtelling houd je 60 maanden lang. Stel dat een vergelijkbare elektrische auto €40.000 kost, dan is de bijtelling €1.600 en de inkomstenbelasting ca. €800 per jaar. Voordeel ongeveer €1.700 per jaar.

4; milieu investeringsaftrek (MIA) 36%

Voor een elektrische auto krijg je 36% investeringsaftrek over maximaal €50.000. Als we uitgaan van de al eerder genoemde aanschafprijs van €40.000, mag je eenmalig in het 1e jaar een bedrag van €14.400 in mindering brengen op je winst. Dat bespaart je €6.000 of meer aan belasting.

Pijnpunt: kosten en levensduur van het accupakket

Het accupakket is erg duur, tot wel de helft van de aanschafprijs van de auto. Hoe duur precies is in nevelen gehuld. Bij vervanging na 5-7 jaar gebruik moet je wel erg veel afschrijven op je investering. De verwachting is wel dat de prijzen gaan dalen, maar niet in die mate dat de elektrische auto werkelijk goedkoper wordt.

Nu kun je natuurlijk beargumenteren waarom vervanging van dat accupakket na 5-7 jaar nog niet nodig is. Maar in Nederland gaat een auto tegenwoordig 14-16 jaar mee. En zolang gaat het accupakket zeker niet mee. In ieder geval vermindert de capaciteit van die accu’s gestaag. Daarmee neemt je actieradius af. En als 150 km nog een werkbare actieradius is, is de helft wel wat weinig. Ik vergelijk het maar met de accu van mijn laptop. Na 3 jaar moet ik die bijna permanent aansluiten op het stopcontact.

Het wachten is op aanbieders met gegarandeerde prijzen voor vervanging van het accupakket zodra de capaciteit van de accu’s onder een bepaalde waarde is gezakt. Pas dan kan een onderbouwde calculatie van de exploitatiekosten gemaakt worden. Tot dan zullen maar weinig mensen privé kiezen voor een elektrische auto.

Elektrische auto leasen voor ondernemers

Ondanks de onduidelijkheid over de kosten en de levensduur van het accupakket, zou een volledig elektrische auto voor een ondernemer een voordelige keus kunnen zijn. Als een volledig elektrisch auto qua actieradius voldoet, zou lease een mogelijkheid kunnen ziin.

Door een vaste lease prijs over 4-5 jaar zijn er geen verrassingen in de kosten. De (fiscale) voordelen zijn evident en als met de lease maatschappij een garantie voor een minimum actieradius kan worden overeengekomen, is ook het risico van (gebrek aan) actieradius opgelost.

Over de schrijver
Rien van der Wilt studeerde wiskunde, economie en financial accounting. Hij is de oprichter van Boekhoudbedrijf voor MKB, een online administratiekantoor. Woonplaats maak dus niet uit. Een intake kan middels bezoek, maar als je ver weg woont is intake via telefoon of video verbinding handiger. Privé: echtgenoot, vader, opa, hardloper, skiër, vrijwilliger.
Reactie plaatsen