High speed E-bike versus auto op de zaak

High speed E-bike versus auto op de zaak

Een high speed E-bike is een elektrisch fiets waarbij je snelheden tot 45 km per uur kunt bereiken of tot 20 km per uur zonder te trappen. Het kan een goed alternatief zijn voor de auto van de zaak. Je bent sneller dan met de fiets én het is veel goedkoper dan de auto van de zaak.

De high speed E-bike is zo nieuw, dat de regelgeving daar nog niet op in heeft kunnen spelen. Volgens de huidige regelgeving gelden voor high speed E-bikes de regels voor snorfietsen. Zij mogen daarom maximaal 25 kilometer per uur rijden en moeten voorzien zijn van een blauwe kentekenplaat. Niet erg logisch als je bedenkt dat je met een racefiets al snel meer dan 30 kilometer per uur rijdt.

Vanaf 1 januari 2017 verandert de regelgeving. Dan gelden voor deze e-bikes de regels voor bromfietsen. Mogelijk gaan er nog wel aangepaste regels gelden voor de high speed E-bikes vergeleken met normale bromfietsen.

Er bestaat geen forfaitaire regeling voor privé gebruik van een E-bike van de zaak. Er is evenmin een verplichting om een sluitende kilometerregistratie bij te houden. Privé gebruik is wel belast.

Privé gebruik van een E-bike van de zaak wordt belast als loon in natura. Hoeveel? Dat zou je kunnen berekenen op 2 manieren.

Bijtelling manier 1

Als je de gemiddelde kilometerprijs van jouw E-bike van de zaak berekent en je vermenigvuldigt dat met het aantal privé kilometers per jaar, dan is dat de bijtelling op jaarbasis. Probleem is dat niemand zit te wachten op het vrijwillig bijhouden van een kilometerregistratie.

Bijtelling manier 2

Een betere optie is om een % privé gebruik te schatten. Fiscaal is het voldoende als je de mate van privé gebruik aannemelijk kunt maken.

Een doorsnee high speed E-bike van de zaak kost ongeveer €4000 exclusief btw. Stel de jaarlijkse kosten (afschrijving, verzekering, onderhoud, accessoires) op €1000 per jaar. Bij een privé gebruik van 40% bedraagt de bijtelling €400.

Een fiets koop je voor langdurig gebruik. De aanschaf is een investering. Investeren is het aanschaffen van bedrijfsmiddelen met een levensduur van meer dan één jaar en een aanzienlijke waarde vertegenwoordigen. Door de belastingdienst wordt de grens voor de aanzienlijke waarde op minimaal €450 exclusief omzetbelasting aangehouden.

Een voorwaarde voor een investering is dat de aanschaf mede gebeurt ten behoeve van je onderneming. Je mag een fiets, net als andere investeringen, tot het bedrijfsvermogen rekenen zolang die niet ‘geheel of nagenoeg geheel’ privé wordt gebruikt.

Simpel gezegd, wanneer het zakelijk gebruik van de E-bike minstens 10% bedraagt, mag je hem tot het zakelijk vermogen rekenen. Fietsgebruik is moeilijk te kwantificeren. Daarom kun je beter uitgaan van een wat hoger zakelijk gebruik om een conflict met de belastingdienst hierover te vermijden.

Als je de high speed E-bike toerekent aan het zakelijk vermogen, geldt als investering het bedrag van de aanschafprijs dus €4.000.

MIA staat voor Milieu Investering Aftrek en VAMIL voor Vrije Afschrijving Milieu investeringen.

De MIA regeling B 3118 is van toepassing. Dat betekent 13,5% investeringsaftrek over 50% van de investering. In dit voorbeeld: €4.000*50%*13,5% = €270

De VAMIL regeling in dit geval geeft de mogelijkheid om maximaal 75% van 50% van de investering direct af te schrijven.

De normale investeringsaftrek van 28% is van toepassing over de aanschafprijs van de  investering. De aftrek bedraagt €4.000*28% = €1.120

Vijf jaar lang moet elk jaar voor privé gebruik een deel van de omzetbelasting over de aanschaf worden terugbetaald aan de belastingdienst. De omzetbelasting op de aanschaf in dit voorbeeld is €840. Per jaar moet je dan €840*1/5*40% privé = €67 terugbetalen.

Samengevat is het beeld voor de inkomstenbelasting van een high speed E-bike van de zaak van €4.000 bij 40% privé gebruik:

  • eenmalige investeringsaftrek €270 + €1.120 = €1.390
  • bijtelling per jaar €400.

Rekening houdend met de investeringsaftrek, is de bijtelling gemiddeld per jaar €400 – €1.390/5 = €122. De privé kosten van een high speed E-bike zijn dus zeer laag en in verstedelijkte gebieden kan dit een prima alternatief zijn voor de zakelijke auto.

Ter vergelijking: Voor een hybride auto is de bijtelling 7% van de catalogusprijs. Daarmee vergeleken is de fiscale behandeling van een veel milieu vriendelijker E-bike niet eens heel erg royaal! Overigens, enkele grote steden geven tot €500 milieu-subsidie op de aanschaf van een E-bike.

Over de schrijver
Rien van der Wilt studeerde wiskunde, economie en financial accounting. Hij is de oprichter van Boekhoudbedrijf voor MKB, een online administratiekantoor. Woonplaats maak dus niet uit. Een intake kan middels bezoek, maar als je ver weg woont is intake via telefoon of video verbinding handiger. Privé: echtgenoot, vader, opa, hardloper, skiër, vrijwilliger.
Reactie plaatsen