Auto op de zaak of een eigen auto? Bereken je voordeel

Auto op de zaak of een eigen auto? Bereken je voordeel

Koop je een auto op de zaak of kies je voor en eigen auto? Elke zzp-er komt op enig moment voor die keus te staan. Als je jouw auto zowel voor je onderneming als privé wilt gebruiken, heb je 2 mogelijkheden: Je rijdt in een auto op de zaak of in een eigen auto.

Een auto op de zaak behoort tot het ondernemingsvermogen, een eigen auto tot jouw privévermogen. Je mag zelf kiezen. Behalve als je minder dan 500 km per jaar privé rijdt. In dat geval behoort de auto verplicht tot het ondernemingsvermogen.

De manier waarop je de kosten van je auto moet verwerken in je winstberekening voor een auto op de zaak is anders dan voor een eigen auto. En dat bepaalt de grootte van de aftrekpost die je in mindering op je winst mag brengen. Hoe groter de aftrekpost des te groter is jouw belasting voordeel.

Wanneer je kiest voor een auto op de zaak zijn alle kosten aftrekbaar. Die kosten worden echter verminderd met een forfaitair bedrag voor privé gebruik.

Wanneer je kiest voor een eigen auto mag je een vast bedrag (2014: €0,19) per zakelijk gereden km aftrekken van de winst.

De berekening is in principe eenvoudig. Voor de zakelijke auto is de aftrekpost:

afschrijving + brandstof + onderhoud + wegenbelasting + verzekering -/- forfaitaire bijtelling

Voor de privé auto is de aftrekpost: aantal zakelijke km *€0,19

Welke aftrekpost het grootste is, moet je van geval tot geval berekenen. Er zijn wel een aantal algemene richtlijnen af te leiden.

  • Als je weinig zakelijke km’s maakt, is de aftrekpost voor een eigen auto te verwaarlozen. Een auto op de zaak is dan meestal voordeliger (zie ook excessief privé gebruik hieronder).
  • Als je veel zakelijke km’s rijdt in een goedkope auto, zou een privé auto wel eens de voordeligste oplossing kunnen zijn.
  • Als je in een dure auto rijdt, is die €0,19 cent per km erg laag. Een auto op de zaak geeft dan meer fiscaal voordeel.
  • De aftrekpost voor een auto op de zaak wordt groter bij een lage forfaitaire bijtelling. Dat is het geval voor auto’s met een lage CO₂ uitstoot (bijtelling 4%, 7%, 14% of 20%).
  • De aftrekpost voor zakelijk gebruik wordt nog groter bij minder dan 500 zakelijke km’s per jaar, want dan vervalt de forfaitaire bijtelling. Nadeel is de verplichte rittenregistratie en wellicht een extra auto voor privé ritten.

De term excessief privé gebruik klinkt nogal negatief, bijna alsof je een misdaad begaat. De term is terug te vinden op de site van de belastingdienst. Het betekent dat de kosten van privé gebruik hoger zijn dan een forfaitaire bijtelling van 25%.

In dat geval moet je niet de forfaitaire bijtelling in mindering brengen maar de werkelijke kosten (met een correctie ingeval van een CO₂ vriendelijke auto). Als je denkt dat dit bij jou misschien het geval zou kunnen zijn,  kun je maar beter geen rittenadministratie bijhouden. Dan weet je het tenminste niet.

De keuze voor een auto op de zaak of een eigen auto moet je maken bij de start van je onderneming en/of bij de aanschaf van een andere auto. De keuze ligt vast totdat je de auto weer vervangt. Tussentijds mag je dat niet veranderen.

De hier besproken keuze voor een auto op de zaak of eigen auto geldt voor de inkomstenbelasting. Een zelfde keuze moet je maken voor de omzetbelasting. De voor de inkomstenbelasting gemaakte keuze speelt hierbij geen rol. Financieel zijn de gevolgen voor de omzetbelasting veel kleiner dan die voor de inkomstenbelasting. Hierover kun je meer lezen in btw over autokosten.

Over de schrijver
Rien van der Wilt studeerde wiskunde, economie en financial accounting. Hij is de oprichter van Boekhoudbedrijf voor MKB, een online administratiekantoor. Woonplaats maak dus niet uit. Een intake kan middels bezoek, maar als je ver weg woont is intake via telefoon of video verbinding handiger. Privé: echtgenoot, vader, opa, hardloper, skiër, vrijwilliger.
Reactie plaatsen